Hiep hooi in Woy Woy🥳

Australië, Gosford

Het is 13 januari en dat betekent dat we een jarige job hebben🥳. De dag begint dus met ontbijt op bed en vooral lekker rustig opstaan.

Daarna verlaten we onze vertrouwde boomhut en rijden we met de auto naar het Walkabout Wildlife Park. Een soort kleine dierentuin en deels opvangcentrum voor allerlei typische Australische dieren. Het is maandagochtend en we zijn er al vroeg nadat het park net open is gegaan dus we zijn vrijwel alleen, heerlijk rustig!

Het bijzondere aan dit park (en veel andere dierentuinen in Australië overigens) is dat alle dieren die vrij rond kúnnen lopen dat ook daadwerkelijk dóen. We kunnen dus gewoon tussen de kangoeroes, wallabies, pademelons en emoes doorlopen terwijl ze gevoederd worden. We kunnen ze zelfs aaien! Even verderop worden we ingehaald door een hele colonne kalkoenen en een prachtige pauw, maar nu bewaren we voor de zekerheid maar een iets grotere afstand 😬. Daarna lopen we verder langs de andere verblijven en zien we in korte tijd heel veel bijzondere dieren die je bij ons in Nederland of zelfs Europa nooit zult tegenkomen. Uiteraard zien we ook nu weer de inmiddels bekende koala's en wombats maar ook prachtige kookaburra's, gigantische vliegende vossen (ja, zo heten ze echt😅) en tal van slangen. Het park zelf is niet zo bijster groot dus na twee uurtjes hebben we het wel weer gezien.

De lucht trekt langzaam open en voor het eerst in bijna drie dagen zien we eindelijk weer een beetje zon, hehe! We zitten vlakbij een immens natuurgebied dus we besluiten om er maar een actieve middag van te maken. We rijden nog snel langs ons huisje voor wandelkleren en scoren onderweg nog even een coffee-to-go om daarna door te rijden naar Brisbane Water National Park 🏞. Als we bij het begin van de trails aankomen zien we dat de parkeerplaats nog helemaal leeg is, ook hier zijn we blijkbaar de enige, hoe dan? We starten eerst met een korte hike als we halverwege een afsplitsing naar een andere route tegenkomen. Het extra rondje is maar 4km lang maar op de borden staat dat je er maar liefst 3 uur voor nodig hebt en dat er 'bovengemiddelde fitheid én navigatieskills' vereist zijn. Challenge accepted! Na de wandelschoenen trekken we nu dus ook maar de stoute schoenen aan en starten we vol frisse moed aan dit extra uitstapje. En dat hebben we geweten ook... Het pad begint nog redelijk normaal en vlak maar wordt al snel alsmaar smaller en steiler terwijl de ondergrond langzaam veranderd in ongelijke rotspartijen met hoogteverschillen waar we alleen met het betere klim - en klauterwerk overheen komen. 🧗‍♂️ De route zelf is echter prachtig en links en rechts schieten er continu salamanders (en, slangen?) door het hoge gras als we langslopen. Uiteindelijk blijken we alsnog maar 1.5 van de voorspelde 3 uur nodig te hebben, maar we zijn echt helemáál bekaf als we de eindstreep gehaald hebben 🥵. Bezweet stappen we in de auto en rijden we wederom terug naar onze boomvilla terwijl onze hartslagen voorlopig nog even op standje 10 doorgaan 💓

We nemen een verfrissende douche en rijden even later, inmiddels weer helemaal fris en fruitig, verder richting het centrum van Woy Woy. Vanavond eten we lekker makkelijk buiten de deur en wel in een gezellige restaurantje met een prima uitzicht op een baai. Terwijl we genieten van een uitgebreide proeverij van vis, vlees en andere lekkernijen vliegen er geregeld luidruchtige kaketoes en even later zelfs immens grote pelikanen voorbij 🦜😳. Inmiddels gaat de zon onder en aangezien we buiten aan een tafeltje zitten begint het ook wel een beetje fris te worden. Na het toetje en een goeie bak koffie houden we het dus weer voor gezien en rijden we terug naar ons stulpje. Vanavond mogen we nog één keer op deze unieke locatie in de bomen slapen voordat we morgen weer een stukje verder noordwaarts rijden naar onze volgende AirBnb aan Lake Macquarie🌊.

Een dag van hoogtepunten!!! 😉 Afgesloten met een heerlijk diner, ziet er goed uit! Krijg er spontaan trek van, ook omdat het hier etenstijd begint te worden. Wederom prachtige foto's van heel veel verschillende dieren, een echte belevenis. 🤩