Rondje Otways

Australië, Shire of Colac Otway

We hebben heerlijk geslapen in een voor de verandering erg fijn bed dus we slapen vanochtend een beetje uit. Dan springen we toch maar onder de douche, bakken een lekker eitje met spek 🍳en trekken onze wandelschoenen weer aan. Nog voor half negen zitten we weer in de auto en sturen we verder het binnenland in.

Onze eerste stop is het Californian Redwood Forest dat we na een flink stoffige bergweg dan tóch weten te vinden. Het is nog relatief vroeg en op één andere auto na zijn we vooralsnog de enige. We lopen een kort rondje door het bos wat volstaat met Sequoia-achtige bomen 🌲. Ofwel erg hoge bomen maar bij lange na niet zo breed als we ze eerder in Californië zelf hebben gezien. Dat neemt niet weg dat het prima vertoeven is, zeker wanneer de eerste zonnestralen langzaam door het bladerdek neerdalen. We rijden een stukje verder de bossen in en maken weer een stop bij de Hopetoun Falls ⛲. Maar voordat we de watervallen van dichtbij kunnen aanschouwen moeten we eerst, hoe kan het ook anders, wederom een behoorlijk steile trap met flinke treden nemen naar het dal. Het uitzicht beneden is de moeite waard maar we zijn ook wel weer opgelucht als we even later (bek af) terug bij de auto zijn.

Dan rijden we weer terug naar de hoofdweg en zetten we koers naar de Otway Treetop Walk. Hier lopen we een adembenemend mooi parcours door de boomtoppen van het meest zuidelijk gelegen regenwoud van Australië. Langzaam maar zeker 'klimmen' we steeds hoger en zien we de grond onder onze voeten steeds verder geraken. In het midden van de route komen we via een wendeltrap bovenop een liefst 60 meter hoge uitkijktoren terecht waar we ons temidden van gigantische hoge boomtoppen bevinden🗼🌴. We genieten van het uitzicht en lopen daarna weer langzaam terug naar beneden tot we even later weer met beide voetjes veilig op de grond staan. Hierna rijden we nog weer wat verder de bossen in om uiteindelijk wederom bij een aantal indrukwekkende watervallen uit te komen. We lopen ook nu weer door een soort regenwoud een dal in tot we ineens oog in oog staan met de Triplet Falls, een hele serie van 'kleinere' watervallen waar ondanks de droogte nog verrassend veel water vanaf naar beneden komt. Een deel van de trail blijkt door een recente storm nogal slecht begaanbaar (lees: afgesloten, oeps 🤪) maar we weten ons door de ravage heen te slaan en komen uiteindelijk gewoon weer boven uit🔝.

We hebben inmiddels wel weer genoeg groen gezien voor vandaag en snakken naar een beetje verkoeling, tijd om de zee op te zoeken dus! Op de weg daarnaartoe rijden we nog even langs ons 'huis' om strandspullen in te laden om daarna weer snel door te rijden naar de Loch Ard Gorge. Dit is een bekend uitzichtpunt langs de Great Ocean Road waar we gisteren ook al waren maar toen was het zóó druk dat we geen parkeerplaats konden vinden en dus maar waren doorgereden. Ook nu is het weer duk maar na een paar rondjes rijden hebben we dan eindelijk een leeg parkeervak te pakken, jeej! 🅿️ Vol verwachting lopen we richting de kust. We hebben op voorhand namelijk al hele mooie kiekjes gezien en weten dus al dat we hier helemaal tot aan een door rotsen omsloten strand kunnen afdalen. Die vreugde is van korte duur want het pad naar beneden blijkt afgesloten i.v.m. een nogal instabiele kustlijn waardoor er blijkbaar nogal regelmatig stukken afbreken🙄. We moeten het helaas dus maar doen met wat foto's van bovenaf. Daarna rijden we door naar het strand van Princetown maar niet vóórdat we onderweg nog even een zeer welkom ijsje scoren🍦. We parkeren de auto in de duinen en mogen vervolgens nog 500m door mul en bloedheet zand lopen voordat we überhaupt op het strand zijn. Maar dat zijn we l snel weer vergeten als we daar aankomen, het is namelijk helemaal leeg! Het strand is hier kilometers lang en honderden meters breed maar op een handjevol vissers na is het strand helemaal voor ons. De badlakens gaan uit en de zonnebrand wordt rijkelijk opgesmeerd, en dan bakken maaarr 🔆. De zee is hier ontzettend ruig en de onderstroom zichtbaar gevaarlijk, dus we slaan het zwemmen maar even over en houden het bij een beetje pootjebaden.

Rond een uurtje of 5 is het mooi geweest en slenteren we weer terug naar de auto. Thuis aangekomen maken we op ons gemakje een salade en drinken we met onze host Robbert wat drankjes in de 'tuin.' 🍻 Als het na tienen eenmaal donker is neemt Robbert op ons mee naar een bos hier een paar kilometer rijden vandaan. We gaan namelijk 'glowworms' spotten! Eenmaal aangekomen gaan we bewapend met wat zaklampen het pikdonkere bos in. Dat is wel even andere koek als je gewend bent om alleen overdag door een bos te lopen als je gewoon wél kunt zien waar je je voeten neerzet 👀. Ondanks dat het volle maan is en het dus niet hélemaal donker is zien we zeker een paar honderd glowworms, kleine neon-achtige lichtluntjes op de rotsen tussen de varens en mosplanten. Helaas veels te klein om goed op beeld vast te leggen maar zeker de moeite waard voor het blote oog! 🔎

Daarna breien we een eind aan de dag en duiken we weer onder de wol. Morgen rijden we weer verder langs de Great Ocean Road richting onze volgende stop: Geelong!

Jeetje Lenneke en Bob! Wat een verhalen en wat een foto's😍. Ik liep achter in het lezen van jullie blog, maar heb vandaag op mijn vrije dag even alles ingehaald. Goed om te lezen en te zien dat jullie het zo naar jullie zin hebben!😁 Ben benieuwd wat jullie nog meer te wachten staat.. Geniet van jullie reis!😘

Suus 2020-01-08 14:29:59

Hoi Bob en Lenneke Wie kan nu zeggen dat hij/zij een koala heeft geaaid. En al die kittens, een walhalla voor dierenliefhebbers. Ook de foto van de bomen vind ik heel mooi. Kun je wel een schilderij van maken. Ik wens jullie nog mooie avonturen.

Mieke 2020-01-08 19:17:33

Wat een mooie foto's weer. Leuk hoor al die trails door die mooie natuur. En gezellig met al die (knuffel)dieren.

Jolinda 2020-01-08 21:07:36

Gaaf groetjes vanuit Riga (Latvia)