Terug naar Melbourne ✈️

Australië, Bourke Street

De wekker gaat alweer vroeg, om 8u kunnen we de auto inleveren maar natuurlijk moeten eerst de laatste spullen nog gepakt worden en moet de auto een beetje schoon en weer volgetankt worden. Bij het inleveren loopt een mannetje in 3 seconde een rondje om de auto om eventuele schades te noteren en daarna stappen we in een busje richting het vliegveld.

Ondertussen zijn de berichten over de bosbranden veranderd van serieus naar super serieus en vragen we ons af of we niet over alternatieven na moeten gaan denken... Een groot deel van de route die we tussen Melbourne en Sydney willen gaan rijden loopt door gebieden waar nu een grootschalige evacuatie gaande is. En morgen worden er wederom 'catastrofale' omstandigheden, qua temperatuur en wind, verwacht als we de lokale radiozenders mogen geloven. Dat wordt dus een lastig verhaal voor ons op deze manier. En als het niet lastig is qua (on)begaanbaarheid van wegen en de veiligheid dan is het dat wel qua voorzieningen, óf er is gewoonweg niets meer te doen/zien omdat het al eerder is afgebrand...

Terwijl we wachten tot we kunnen boarden besluiten we dat we zo'n beetje alles tussen Melbourne en Sydney gaan cancellen en in plaats daarvan beter een dag kunnen besteden aan in één keer doorrijden naar Sydney, om vervolgens nog een aantal relaxte dagen ten noorden van Sydney te besteden. Jammer, maar het is niet anders en we zitten liever een aantal dagen nog ergens op het gemak in een fatsoenlijke omgeving dan tussen alle branden door. Gelukkig kunnen we de meeste accomodaties nog annuleren omdat we het via booking.com hebben geboekt en we krijgen er zelfs nog één terug betaald waar geen gratis annuleren van toepassing was.. zo dramatisch is de situatie daar dus.. 😥

Nu moeten we dus alleen nog voor een hele week nieuwe bestemmingen zien te vinden ten noorden van Sydney... maar dat is van latere zorg want ondertussen gaan we aan boord en vertrekken we weer richting Melbourne. Een klein uurtje later staan alweer buiten het vliegveld bepakt en bezakt te wachten op onze Uber 🚕. Deze brengt ons rechtstreeks naar het hotel waar we de komende 2 nachten verblijven. We zitten midden in het centrum van Melbourne, in Bourke Street...een van de drukste straten die je er kan vinden. En trouwens, hotel is dan eigenlijk nog zwak uitgedrukt..we hebben een prachtig soort appartement voor onszelf. Een keuken met alles erop en eraan, een riante woonkamer met uitzicht op Bourke Street én een badkamer met een gigantisch ligbad 😍

Als we hier aankomen is het alweer 13u en we hebben nog niet eens gelunched. We besluiten dan ook maar snel om te kleden, badhanddoeken mee te nemen en richting het strand te gaan om daar ergens te lunchen. Niet veel later stappen we de metro uit bij St Kilda Beach en ploffen we neer op een terrasje.

We chillen nog een tijdje op het strand, nemen een verfrissende duik en denken verder na over waar we dan toch heen gaan die aantal dagen. Zelfs hier in Melbourne is de lucht grijs en grauw als gevolg van de branden die hier nog minstens een paar honderd kilometer vandaan gaande zijn...

Aan het eind van de middag pakken we de metro terug, slaan we wat boodschappen in en boeken we een aantal airbnb's op onze nieuw bestemming. 's Avonds blijven we lekker 'thuis' een beetje bankhangen, kijken we een serie en stappen we na een warm bad moe maar voldaan in bed. Morgen weer een dag! En toch wel fijn dat we nu het 'bosbrand probleem' een beetje achter ons kunnen laten... 😕

Heel goed wat jullie besloten hebben twee verstandige mensen hoeven wij ook niet meer bang te zijn dat er iets mis gaat veel plezier nog oma en gerard

Oma 2020-01-03 11:52:23

Jammer dat het zo moet, maar wel een prettig idee dat jullie daar niet heen gaan☺️

Nicole 2020-01-03 16:18:33

Goed besluit! Boven Sydney zal er ook genoeg te bekijken zijn. 👍🙋🏼‍♀️

Angelique 2020-01-03 19:57:24

Zeker jammer dat jullie de geplande reis anders in moeten richten. Maarrrr.... jullie hebben dan wel een goede reden om nog eens terug te gaan. Triest dat er zoveel mooie natuur en vele dieren verloren gaan.

Jolinda 2020-01-03 21:26:05

Helaas is het niet anders, verstandige keuze!! Maar waar jullie ook heen zullen gaan en uiteindelijk uitkomen, zullen jullie gaan genieten. Nu genieten in jullie grote huis.

Rob 2020-01-04 00:30:26

Verstandige beslissing, waar jullie helaas de bosbranden moeten ontwijken hebben wij vandaag weer een mooie tocht gedeeltelijk door de sneeuw gereden in het Hoge Noorden. Wat een contrast Groetjes en succes 😉