Thailand met de mama's

Thailand, Chiang Mai

Lieve allemaal,

De afgelopen 2 weken zijn voorbij gevolgen. 19 april was het dan eindelijk zo ver; de mama's kwamen op bezoek. Rond een uur of 5 kregen ze eindelijk de Wi-Fi aan de praat en kregen we contact. Mooie tijd voor een biertje en genoeg om over bij te kletsen. Welcome to Bangkok!

De beroemde fietstocht dwars door de stad leek ons een mooie introductie van Bangkok. En dat was het ook zeker. De gids leidde ons door smalle straatjes, over chinatown richting de Wat phra kaew met het pondje over de rivier. De hitte sloeg in, logisch ook wel, zo vers uit ons koude kikkerlandje. Het zwembad bij het hotel werd de perfecte uitvalsbasis voor de rest van de middag.

Na een bezoek van de highlights in bangkok; het paleis en de Wat pho was het tijd om Bangkok te verlaten. We hadden immers een rondreis op het programma staat. We hebben die avond de nachttrein naar Chiang Mai genomen. Met een Thaise afhaalmaaltijd zaten we als echte backpackers aan ons diner terwijl de trein vertrok. Al spelletjes spelend werden de bedden om ons heen opgemaakt, zag er allemaal behoorlijk luxe uit! Een ervaring, maar het kwam het de nachtrust niet helemaal ten goede.

In Chiang Mai zijn we dan ook rustig aan begonnen. De behulpzame hostel eigenaar raadde ons de Thaise grand canyon aan. Lekker de bikini aan voor een frisse duik, het lijkt wel vakantie! ;) Chiang Mai heeft een mooi oud centrum en staat bekend om zijn (avond)markten en streetfood. Hier hebben we ons er dan ook aan toegegeven wat resulteerde in volle tassen en buiken. Ook staat Chiang Mai bekend om zijn vele tempels. Zo zijn we naar de top van de berg gegaan om de Doi Suthep bezoeken en hebben we de belangrijkste tempels in de oude binnenstad bezocht. De ene nog mooier dan de andere met een weldaad aan goud en versieringen! Zeker met het avondzonnetje kwam hierdoor de gouden stupa bij Doi Suthep nog mooier tot zijn recht.

Een van de dingen op het verlanglijstje was een echte Thaise kookcursus. We werden opgehaald en gingen samen met maar 2 anderen op weg naar de markt waar we de producten hebben ingeslagen. Hier kregen we gelijk al uitleg over de verschillende kruiden en ingrediënten. Door naar de keuken! Ieder kon 5 gerechten uitkiezen die vervolgens met hulp werden bereid. Wat gebruiken ze veel suiker en kruiden zeg.. Maar het resultaat mocht er wezen! Springrolls, curry, deepfried banana, chicken cashewnoten en ga maar door. Gelukkig kregen we ook een kookboek mee, anders konden we het nooit onthouden.. Wat een top ervaring!

Thailand is groot en er is veel te zien, tijd om door te reizen dus. De volgende stop was Sukhothai, een oude hoofdstad van Thailand in de tijd dat het nog Siam heette. Er staan hier prachtige oude tempels die we op de fiets hebben bezocht. Savonds zijn we zelfs nog een keer terug gegaan om ze bij zonsondergang te zien. Een magisch gezicht!

Sommigen kennen het wel, maar na zoveel tempels begon bij ons de tempelmoeiheid toe te slaan.. Tijd voor wat echte Thaise natuur! We kozen het oudste natuurpark van Thailand, namelijk het Khao Yai National Park. Na een lange reisdag kwamen we met de lokale trein in het nabij gelegen dorpje aan. De oude trein alleen al en de vele verkopers was een leuke belevenis. Naast het knippen van het kaartje, wilde de conducteurs ook met ons op de foto! Met een enthousiaste gids gingen we de volgende dag de jungle in. Een jungle man noemde hij zichzelf en hij moest en zou zeker weten dat we alles wat hij zag ook wij zagen. Een Eagle, de prachtige hornbill volgels, aapjes en een schorpioen. Het hoogtepunt was een echte wilde olifant. Terwijl er steeds meer groepjes samen kwamen om de olifant in het bos te spotten bleef de olifant onverstoord zijn maaltijd eten. Het was even zoeken door de dichte jungle, langzaam maar zeker zagen we een staart, en slurf en een oor. En hij stond maar 5 meter bij ons vandaan..

Toen we begonnen aan onze hike begon het halverwege gigantisch te regenen en te onweren. Met onze ponchos en doorweekte sokken liepen we zo snel mogelijk over de glibberige paatjes naar een uitkijkpost. Vanwege de regen lieten de dieren het voor de rest van de dag gezien. Die hadden net als ons een schuilplekje opgezocht.

Onze laatste grote stop was Kanchanaburi. Daar stond onze dag in het teken van de death railway en de brug over de river kwai. Duizenden oorlogsgevangen en Aziaten hebben in erbarmelijk omstandigheden gewerkt aan deze treinrails onder druk van de Japanners in de tweede wereldoorlog. De omstandigheden waren er zo slecht dat vele het niet hebben overleefd. In het museum hebben we hier meer over geleerd. Een gigantantische begraafplaats waar Nederlandse, Australiërs en Britten zijn begraven maakte het afschuwelijk drama nog eens duidelijk. Het liet een grote indruk op ons achter, dus een wat luchtigere middagbesteding leek ons een goed plan. Bij een prachtige waterval hebben we na een flinke klim een verkoelende duik genomen samen met de vele locals die een lang weekend hadden.

En toen zat het er alweer bijna op.. tijd om terug naar Bangkok te gaan. De mama's hadden voor ons een luxe hotel geregeld. Lekker! De middag hebben we doorgebracht in het zwembad. Tegen het begin van de avond gingen we opgedirkt de deur uit. Het was tijd voor de skybar. We hebben de Sirocco skybar in de Lebua tower bezocht waar ook 'the Hangover 2' is opgenomen. Wat een sjieke bedoeling, de prijs van 1 biertje durven we je niet eens te vertellen. Maar wat was het uitzicht fantastisch!

Na het ontbijt de volgende dag hebben we de moeders uitgezwaaid. De tijd was veelste snel gegaan maar wat hebben we genoten!

Tijd voor de eilandjes in het zuiden.

Liefs,
Maarten en Linda

mooie reis voor de mama's!! maar wat wil je ook met zulke reisleiders!