Mooi en vriendelijk Hpa-an

Myanmar, Hpa-An

Lieve allemaal,

na een 6 uur durende busrit waarbij de airco op standje -10 stond zijn we aangekomen in Hpa-An. Gelijk merken we dat het een stuk meer natuur is en een stuk relaxter dan de drukte van de stad. We hadden een aangenaam hostel en na een biertje zijn we direct meegegaan naar de Batcave. Met een prachtig uitzicht hebben we hier om ons heen kunnen kijken met als afsluiting om 6 uur, 400.000 vleermuizen die de grot uit kwamen vliegen voor de jacht. Prachtig fenomeen waarbij je de slierten van vleermuizen in de verte nog kon aanschouwen.

Hpa-An heeft zelf niet veel te bieden, maar wel veel tempels en grotten in de nabije omgeving. Om deze op ons eigen houtje te ontdekken hebben we een scooter gehuurd en zijn we op pad gegaan. Bij de eerste tempel moest Linda natuurlijk wel weer eerst op de foto met een aantal lokale dames die haar schoonheid opmerkte. Na de Saddan Cave, Kaw Ka Taung cave en Kawgun cave hadden we het wel gezien. Tempelmoei noemen we dat.. Het hoogtepunt van de dag moest echter nog komen! Het klimmen van Mount Zwekabin om hier te overnachten in een klooster om zo de volgende dag terug af te dalen. Na een giga zware klim van 1,5 uur waarbij we ongeveer 5 liter vocht bij waren verloren kwamen we boven aan. Prachtig 360 graden uitzicht over de omgeving. Samen met een stuk of 20 andere backpackers hebben we hier gegeten en zijn we gaan slapen. Dit was echter van korte duur want om 4 uur s ochtends begon de luidspreker al te tetteren voor het ochtendgebed.. Snel ontbijten en de zonsopgang aanschouwd voordat we weer binnen een uur beneden stonden.

Later die dag zijn we op de boot gestapt naar het stadje Myawlamyine. Dit zou 3 uur moeten duren, mocht het niet zo zijn dat na 10 meter op het water de moter ermee ophield.. Na wat gedobber en 2 uur later zaten we eindelijk op een andere boot en zo hadden we wel een tochtje inclusief zonsondergang. In myawlamyine zag het geboekte hostel er helaas een stuk slechter uit, maar je mag voor 14 $ niet klagen.. Snel omkleden en eten dus, wat we deden langs de rivier met nog 4 anderen. Fijn avondje met bier een goed gelul.

De volgende dag hebben we wederom een korte city walk gedaan tussen de oude gebouwen en tempels door. Ook hier staat weer een prachtig gouden pagoda bovenop de berg met schitterend uitzicht over de omgeving en rivier. Eenmaal beneden zijn we op de taxi gestapt richting de grootste liggende boeddha van het land, misschien wel de wereld! Wat een bizar ding! soort van flatgebouw met allemaal beelden binnenin die verhalen in het boedisme uitbeelden. Ook hier moest Linda (en Maarten) regelmatig op de foto met lokale bewonderaars. Als Linda maar niet naast dr schoenen gaat lopen.. Het is wel even wennen, al die starende blikken, maar de complimentjes zijn wel leuk ;)

Na een hobbelige rit van 2 uur met de lokale bus terug zijn we weer in Hpa-An, waar we zullen door reizen met de nachtbus naar Mandalay