De karstgebergtes van Cat Ba

Vietnam, Hải Phòng

Lieve allemaal

'S ochtends vroeg kwamen we aan op het busstation van Hanoi, zo'n 10km bij het centrum vandaan. Op zoek naar een lokale bus dus.. Dat is nog niet zo makkelijk wanneer er niemand Engels lijkt te spreken en de bussen en borden in het Vietnamees geschreven staan. Na meerdere malen rondvragen kwam bus 34 naar voren, daar zijn we dus bij ingestapt. Samen met maps.me en een behulpzame buschauffeur werden we toch nog op de juiste bestemming afgezet. Tassen gedumpt in het hostel en tijd voor een kop echte vietnamese koffie!

De eerste middag hebben het prison museum bezocht. Deze gevangenis werd gebouwd door de Fransen begin 1800. Hier werden de vietnamese communisten (in die tijd de opstandelingen) in erbarmelijke omstandigheden vast gehouden. Jaren later, na de vietnamese oorlog, kwamen hier amerikaanse gevangen terrecht. De amerkanen kregen gelukkig een stuk betere behandeling en noemde dit het Hilton der gevangenissen. De eeuwenoude boom op het toenmalige binnenplein moet toch een rijke en bewogen historie kennen.

Ook hebben we geprobeerd het moluseum van Ho Chi Minh (de eerste president) te bezoeken. Het was echter zondag en de rij was letterlijk honderden meters lang. We hebben vanuit de verte even gezwaaid en zijn het oude centrum in gedoken voor een kop ei-koffie. Ha, je zal wel denken.. maar het is net alsof je een dessertje opsmikkelt!

Wij vinden Hanoi een leuke stad. In het centrum is alles met de benenwagen te bereiken en de wirwar aan straatje zitten bomvol shopping en eet gelegenheden. Ze lijken hier een fantastisch winkel systeem te hebben.. Ze kennen hier letterlijk de schoenen straat, brillenstraat, jassen staat, souvenirs staat. Handig zeg! ;)

Het weer in het noorden van Vietnam lijkt echter wel heel anders te zijn dan het zuiden. We moesten de zon achterna om de fantastische natuur van het noorden op zijn mooist te kunnen aanschouwen. Gauw hebben we de stad ingeruild voor de karstgebergtes van Halong Bay. Eenmaal aangekomen op Cat ba eiland zagen we na een half uur durende saaie rit het stadje en de zee op doemen. En yes! Het zonnetje brak net door!

De karstgebergtes die oprijzen uit de zee hebben we bewonderd met een dagje op de boot. Het was bewolkt maar dat mocht de pret niet drukken, onze gids was enthousiast en hield ons bezig terwijl we op het dek een prachtige eerste indruk verwerkte. Toen het begon te spatten zijn we gauw de kajuit in gedoken voor een kaart spelletjes. Tegen lunchtijd ging het anker uit en waren de vele andere toeristen bootjes ineens verdwenen. Met z'n alle zijn we van de boot afgesprongen, of het zonnetje nou schijnt of niet! Onze lunch bestond uit een tafel vol met verschillende vlees en vis gerechtjes. Wat een luxe voor zo'n goedkoop prijsje! Later die middag hebben we met een kajak een aantal grotten aangedaan, prachtig langs die hoge bergen. Als we de peddels even neerlegde ontstond er een serene rust die alleen werd onderbroken door het gefluiten van de vogeltjes.

Toen we aan het einde van de middag na een tweede rondje zwemmen en snorkelen bibberend het water uit kwamen, brak zowaar de zon nog even door. Ze kon het niet beter uitkiezen! De biertjes werden open getrokken, even opwarmen in de zon en zo genoten we zelfs nog van zonsondergang!

Omdat ook het weer in Sapa nu goed is, hebben we besloten snel de bus te pakken. Op naar onze laatste bestemming in Vietnam, voordat Laos op het programma staat!

Liefs,
Linda & Maarten

Ik had de afgelopen tijd niet gelezen en heb net met veel plezier jullie laatste 10 verslagen achter elkaar gelezen... Jezus jongens, wat klinkt dat allemaal heerlijk. Awesome foto's en wat zien jullie er gezond en doorgereisd uit. Linda, wat ben je bruin! Ik kan niet wachten om jullie straks uit te horen met mijn aantekeningenboekje bij de hand. 31 oktober vlieg ik met Geertje naar Hong Kong. Laos en Vietnam staan ook op ons programma (van mij en Jere dan, geertje gaat door naar Australië). Waar gaan jullie verder nog naartoe? Heb nog een geweldige tijd!! Xxx liefs