Been there, Don Det.

Laos, Champasak Province

Lieve allemaal,

Voordat we naar onze laatste stop in Laos gingen, stapte we nog eenmaal op de scooter om naar de Wat Phou te rijden. Dit zijn oude tempel ruines van de khmer stam in Champasak, de voorloper van de Angkor Wat in Cambodja. Bloed en bloedheet was het, moesten we ook nog een aantal trappen beklimmen.. Eenmaal boven bleek er nog maar weinig van over te zijn, maar het was toch wel de moeite waard. Na de lunch besloten we een duik in de Mekong te nemen. Met goede service, een picknick kleedje en een koud biertje was dit een mooie afsluiter voor onze scooter avonturen in Laos.

De Mekong is de grootste rivier in Zuid Oost Azië. Ook in Laos loopt een stuk van de Mekong rivier van het noorden naar het zuiden en geeft de rivier grotendeels de grens tussen Laos en Thailand aan. In het zuiden bevind zich de 4000 islands. Bij het regenseizoen zijn het er een stuk of 5, tijdens de droogte verschijnen er nog honderden kleine eilandjes. Onze laatste stop in Loas was op 1 van deze eilandjes; Don Det.

Don Det is welbekend onder de backpackers en is daar dus ook uitstekend op uitgerust. Behalve een rondje fietsen of een kayak tour is het er vooral relaxen. Wij kozen voor de fiets en hebben een rondje eiland gedaan, een makkie gezien deze maar 5km lang en 2km breed is! We hebben het eilandje Don Khong bezocht waar we naar een giga waterval zijn geweest. Niet hoog, maar breed. 7 kanalen van de Mekong die een diepte in storten. Daar naast bevind zich tussen al deze eilandjes een klein wonder.. De rivier dolfijn, waar er helaas nog maar 3 van over zijn. Gelukkig hadden we een gids die wel wist waar ze zaten en bracht ons er met een bootje naar toe. We hebben er 2 gespot! Helaas werden er geen showtjes weggegeven.

Verder is het vooral van groot belang een bungalow met hangmat te scoren. Tenminste, dat vonden wij. We hadden een week de tijd, dus chillen maar (we zijn tegenwoordig dol op Yahtzee!). En laat het nou net 'Pi Mai Lao' zijn, oftewel het Lao nieuwjaar. Dat word hier geen dag of weekend gevierd, maar gewoon een volle week!

Eind van de middag werden we door het gezin van ons hostel uitgenodigd om mee te gaan naar de tempel waar het feest zou beginnen. De buddha beelden werden gewassen gevolgd door nog een aantal rituelen waar wij weinig van begrepen. Hierna werd het officiele gedeelte afgesloten met een soort rozenwater dat in je nek of op je hoofd werd gesmeerd voor goed geluk. Ontzettend leuk hoe we daarbij betrokken werden. Daarna werden de biertjes open getrokken!

De overige dagen moesten we vooral oppassen voor kindjes met een emmer water of een water pistool. De beerlao vloeide rijkelijk onder de locals en uiteraard galmde er karaoke over het eiland. Naast het water kregen we ook armbandjes aangeboden voor veel geluk, en is het traditie dat vervolgens je gezicht word ingesmeerd met talk poeder (zie foto). Zelfs opa, die net een biertje krijgt aangereikt, ontkomt niet aan een water ballet. Een mooi gezicht hoe jong en oud aan dit festijn mee doet. Al met al een hele gezellige bedoeling en bevond Don Det zich de afgelopen dagen in een lekker sfeertje.

Dankzij het nieuwe jaar hebben we ook iets meer moeite moeten doen om met de bus naar Bangkok te komen. De buschauffeurs liggen vast hun roes nog uit te slapen. Zelfstandig zijn we de met de boot, minivan, tuktuk, nog een minivan en uiteindelijk wandelend de grens over gekomen. Bij het busstation in Thailand hadden we de laatste twee plekken te pakken. We zitten nu in de bus en naderen Bangkok.

En dan is het morgen tijd om onze Mama's in Azië te verwelkomen!! :)