Glaciers country

Nieuw-Zeeland, Westland National Park

Lieve allemaal,

Nu onze auto weer wegwaardig is hebben we onze route vanuit Wanaka vervolgd via de Haast pass. Deze bergachtige route bracht ons langs mooie uitzichten, zoals de Blue Pools. Na wat korte stops en wandelingen zijn we doorgereden naar de Fox en Franz Josef Gletsjers. Ons geluk met het mooie weer is helaas afgelopen, de regen is ons komen lastig vallen.. Des ondanks zijn we na een heerlijk verblijf met pizza in de Rainforest Retreat vol goede moed de gletsjers gaan verkennen.

De eerste gletsjer die we bezichtigden was de Fox gletsjer, een rustigere locatie dan de Franz Josep gletsjer. Het nam een half uurtje in beslag om zo dichtbij mogeljik te komen, wat ongeveer 450 meter is. Helaas heeft Greenpeace gelijk, want de gletsjers zijn in minder dan 10 jaar aanzienlijk gekrompen. Door gevaarlijke rotsen, plotselinge overstrommingen en vallende ijsblokken wordt het niet op prijs gesteld dat je dichterbij probeert te komen of door voorbij de afgezette padden te gaan.

De tweede stop was het prachtige Lake Matheson, wat een spiegelachtig effect in het water zou moeten hebben met de bergen die er omheen liggen. Helaas, slecht weer en een heel klein briesje en er was niks te zien van de mooie waterspiegel.. Wel een mooie wandeling door een prachtige omgeving en heel even kwam het zonnetje door.

We sloten de dag af met de Franz Josef gletsjer, die iets verder lopen was. Deze gletsjer is weleens waar groter, alleen kon je er minder dichtbij komen (750m). Na weer wat foto's te hebben geschoten en een prachtige regenboog te hebben gezien, vonden we het wel tijd voor iets wat we verdiend hadden.. een lekker koud biertje met een zelfgemaakte hutspot en vissticks!

Ondanks dat de Fox gletsjer word aanbevolen, zijn wij van mening dat de Franz Josef het meer waard is. Fox is dan wel rustiger, het uitzicht en de grote van de Franz Josef vonden wij leuker!

Onze route vervolgt langs de westcoast, weer fantastische wegen door de bergen met heel afentoe een tegenligger of ineens een klein dorpje in een vallei. Blijft iets heel bijzonders; de natuur regeert. We zitten nu op de helft van de het zuider eiland bij de Arthurs pass. Via een snelle zigzag gaan we dwars door het land om dolfijnen te spotten, te ontspannen in hot pools en... wandelen!

Tot snel!

Wauw wat een plaatjes, heel mooi!

Jo 2016-08-26 09:47:49

Ziet er inderdaad een stuk kleiner uit dan toen ik er was 15 jaar geleden. Ik mocht hem nog beklimmen. Maar wat een geweldige reis maken jullie zeg echt fantastisch. Ik hoop dat jullie nog veel mooie plekken gaan bezoeken en niet te veel lekke banden!! GENIET

Rocco 2016-08-26 21:25:10

Ik moest even wat schade inhalen maar wat een leuke verhalen en vooral mooie foto's! Krijg gelijk zin om ook weer te gaan! Have onwijs veel fun!