Op de scooter!

Laos, Salavan Province

Lieve allemaal,

Na Vientiane zijn we doorgereisd naar Thakhek waar ons eerste scooter avontuur zou beginnen; de Thakhek loop. De eerste ochtend hebben we vroeg onze daypacks gepakt. De komende dagen zouden we 450 km afleggen dwars door de geliefde karst gebergten en grotten. We besluiten eerst het saaiste stuk af te leggen en komen al in de middag aan bij de Konglor cave. Deze grot schijnt de moeite waard te zijn en we laten ons toch overhalen om het bootje in te stappen die de 7km aflegt over het water in de grot. Aangezien we maar een lullig hoofdlampje kregen, hebben we echter weinig van de grot gezien. De stuurkunsten van de man die de boot bestuurde waren echter indrukwekkend! Over laag staand water manoeuvreerde hij de smalle boot tussen de rotsen door. En ja, we moeten het nageven.. een 7km lange grot in het donker is een bijzondere ervaring.

Dag nummer 2 zaten wederom weer op tijd de scooter. We suizen over de weg naar onze verfrissende stop bij de cool pool, en ja hij was ook echt cool! Terwijl Linda toekeek werd ze overgehaald door de schoolmeisjes voor een foto sessie. Wel werd ze beloond met een watermeloen die ze kreeg van de bewonderende meiden. Terwijl Maarten zijn duikkunsten liet zien, kwam Linda er achter dat het lunch tijd was voor de muggen, tijd om te gaan.. We rijden verder en zien grote rookpluimen voor ons opstijgen. Burning season.. de boeren zijn bezig grote stukken bos weg te branden voor de landbouw. Wij stoppen bij een gigantisch vuur, waar aan de andere kant van de weg de boer net het tweede stuk land in de vik steekt. Niet heel goed voor het milieu, maar stiekem wel vet om te zien. De laatste kilometers van die dag rijden we door een vallei die onder water staat met dode bomen die hieruit opsteken, een spookachtig gezicht. Die avond sluiten we af met een goede bbq.

De laatste dag besluiten we de grotten te laten voor wat ze zijn en sjezen we terug naar Thakhek. Hier pakken we snel de bus door naar Pakse om onze tweede scooter loop te beginnen. De busrit liet echter wat te wensen over.. zo vol dat de mensen op plastic krukjes in het gangpad moesten zitten.. zo ook wij.. en dat met een airco die nauwelijks werkt.. We waren blij dat we naar 6 uur aankwamen en een douche konden nemen!

Scooter loop nummero 2! Het Bolaven Plateau, een tweedaagse loop door de koffieplantages en langs de watervallen. Hoe wel de thakhek loop qua uitzicht het sowieso wint, hebben we ons meer vermaakt op die van de bolaven. Alleen al de kortere afstand was beter voor het zitvlak. Eenmaal Pakse uit, reden we al snel de eerste authentieke dorpjes voorbij, eentje waar ze rietenmanden en messen maken. Al snel doemde er een geur van koffie op, we reden langs de dao koffie fabriek, dat kon ook niet missen. Koffie is dan ook waar het om draait in deze regio. Bij Mr. Vieng stopte we voor een tour door zijn eigen koffie plantage. Dat zat er helaas niet in, het was zondag en hij had een feestje gehad.. logisch toch ;) Het gaf ook eigenlijk niks want zijn koffie was evengoed heerlijk en voor een praatje was hij wel in.

Tijdens de lunch kwamen we al aan bij Tad lo, waar we die avond zouden slapen. We liepen naar de waterval in het dorp. Terwijl we de locals achterna liepen, klauterend over de waterval heen, kwamen we uit bij het zwem meertje. Gezinnetjes, jongeren met een paar biertjes en giechelende meisjes hadden zich allen daar verzameld. Ook wij gingen voor een duik! Wel met de kleding aan, in bikini was not done. We sloten de avond af met een prachtig uitzicht op de top van een giga grote droge waterval, waar de monnik met zijn vrienden en een gitaar muziek aan het maken waren.

Voordat de "natte" watervallen aan de beurt waren, zijn we op bezoek gegaan bij mr. Hook en zijn dorp. In dit ethnische dorp (Laos kent meer dan 100 verschillende) leven ze op eigenzinnige wijze. Met een rondleiding werden we wijzer over de koffie geschiedenis en alle medicinale planten en rituelen die ze gebruikten. Puppy's doodschoppen, 5 jaar naar het bos verbannen worden, kinderen die vanaf hun 2de al aan de Filippino zitten.. Bizar maar interessant!

Door naar de watervallen. We hebben er 2 gedaan waarvan de eerste de mooiste was. Een 50 meter hoge waterval omringd door jungle. Tijd vliegt met zo veel te zien, dus om voor het donker thuis te zijn moesten door rijden. Onderweg kwamen we nog 2 frontaal gebotste bussen tegen.. je moet er maar niet aan denken wat daar gebeurt was.. Gelukkig kwamen wij weer veilig aan in Pakse! Hier doen we nog 1 dag voordat we doorreizen naar onze laatste bestemming in Laos, 4000 islands.