Marine wildlife

Nieuw-Zeeland, Greymouth

Lieve allemaal,

Ook relaxen hoort bij het reizen en dit kon uitstekend bij de heet waterbaden van Hanmer Springs. Hete waterbronnen die al 700 jaar oud zijn en bestaan uit regen en smeltwater dat ondergronds natuurlijk is opgewarmt en omhoog worden gepompt om lekker in te badderen. Een van de baden bestond uit ongefilterd water wat rook naar zwavel (rotte eieren), scheen wel goed te zijn voor de huid :) Het was een heerlijke dag en hebben zelf met een boekje in het zonnetje gelegen.

Genoeg gerelaxt! Op naar wat Wild Marine Life; Kaikoera. Een mooi dorp dat zich uitstekend leent voor het spotten van wilde dieren in de zee. Dit komt omdat er diepe ondergrondse kliffen zijn die koud voedzaam zeewater omhoog duwen. Omdat dit fenomeen zo dicht bij de kust gebeurt is hier veel zee leven aanwezig om zich lekker rond te vreten. Eerst zijn we op pad geweest met een heerlijke wandeling over de kliffen van Kaikoera Peninsula (het schiereiland). Hier hebben we met plezier staan kijken naar de zeeleeuwen die met elkaar aan het spelen waren of gewoon lagen te luieren. Eenmaal beneden lagen ze zelf bijna voor je voeten, wat ons een goede gelegenheid gaf om een fotosessie te doen.

Die avond zijn we net buiten het dorpje gaan slapen, vlak bij een waterval waar de kleine zeeleeuwen heengaan om te spelen. Heel bizar om 5 minuten landinwaards te lopen naar een waterval waar tot onze verbazing 3 jonge zeeleeuwen aan het spelen waren. Op de terugweg bleken deze gewoon vanaf de zee de rivier in te zwemmen, over de rotsen heen te klimmmen, alleen maar voor wat vertier.

En eindelijk was het dan zover, zwemmen met de Dusky dolfijnen! Na het kijken van de veilighiedsvideo en we ons in de wetsuit hadden gehezen, was het tijd om de boot op te gaan. Na een half uur varen bleek het vinden van de dolfijnen nog niet zo makkelijk te zijn, in plaats daarvan kwamen we bij toeval orka's tegen. Uniek, want deze groep was voor het laatst in 2013 bij de kust gezien. Rond om de boot zagen we soms van heel dichtbij maar ook verder weg een mannetje en moeder met een jonkie die een hapje lucht kwamen scheppen, indrukwekkend. Maar waar Orka's zijn, zijn natuurlijk niet zomaar dolfijnen.. na nog een half uur varen werd onze onrust groter. Zouden we dan geen dolfijnen meer gaan zien?? Gelukkig kwam het hoge woord van het vliegtuig dat in de buurt aan het spotten was. Eindelijk konden we het water in. Met z'n allen achter op de boot met onze duikbril, snorkel en flippers aan, wachtend op het signaal. En ja hoor, daar gingen we! Kouddd, maar wat vet! Tientallen dolfijnen die rakelinks onder je door of langs je heen zwommen. Let wel, het ging er die ochtend niet om ons vermaak maar om die van de dolfijnen. Om hun aandacht te houden moest je hun vermaken met rare geluiden en duikcapriolen. Na 4x duiken was de pret helaas voorbij en zijn we weer richting de kust gevaren. Voor de meeste (inclusief Maarten) was vaste grond toch ook wel weer fijn. Zeeziek worden op de deinende golven bleek niet geheel uitzonderlijk. Vandaar dus alle emmers aan boord, die Maarten gelukkig net niet heeft hoeven gebruiken.

Maar, het beloofde onderwatermateriaal kunnen we helaas niet waar maken. Tot ons grote verdriet zijn alle gemaakte filmpjes van het mooie zuidereiland van de geheugenkaart verwijderd toen wij deze via de telefoon online probeerde te krijgen.. Ook de inspanningen van de plaatselijke IT zaak om de bestanden te herstellen zijn mislukt.. Gelukkig hebben we de herinneringen nog ..

Na deze mooie ervaring met het zeeleven gaan we weer terug naar de Westcoast (of was het nou 'wet coast'? ..) via de Lewis Pass.

Tot snel,
Maarten en Linda

wat een mazzel, orka's en dolfijnen!! blij voor jullie dat het zo goed gelukt is!! veel plezier maar weer verder!!