Queenstown & Wanaka

Nieuw-Zeeland, Queenstown

Hallo allemaal,

afgelopen dagen even iets anders gedaan dan wandelen langs de scenic roads. Wat dacht je van Mountainbiken in Queenstown, goudzoeken in Arrowtown, langs bij de schapenboer in Cromwell, wijnproeven in Bennockburn, snowboarden in Wanaka en 2 keer een lekke band met de auto ..

Queenstown is de stad als je op zoek bent naar 'adventure'. Jetboat, skydiven, van een brug af springen .. wij kozen voor mountainbiken. Ook best een adventure, fietsen kunnen we wel maar bergje op en af is toch even wat anders dan het platte nederland. 4,5 uur hebben we het volgehouden en ondanks dat het hier winter is, scheen de zon vollop en konden we het in onze t-shirts af. Voldaan zijn we daarna in de jacuzzi gestapt bij ons hostel, die hadden we wel verdiend dachten we zo. We konden Queenstown niet verlaten zonder een fergeburger, de hele dag staat er een rij tot ver buiten de deur. Maar na zelf er eentje op te hebben, begrepen we de populariteit helemaal. Daarna het beruchte stappen en de apreś-ski even opgezocht, ook daarvan hebben we een beetje geproeft en via de happy hours leuke tentjes op gezocht.

Via Arrowtown en Cromwell reden we naar Wanaka. Arrowtown is een klein goudmijnen dorpje waar de chinezen zich destijds op uitnodiging van de Kiwi's hadden gevestigd. Jonge jongens die hun geluk kwamen zoeken, en vele vertrokken zonder. De kleine huisjes van toen der tijd stonden er nog steeds, bijzonder! Zelf dus ook een poging gedaan, vol goede moed met een schep en een pannetje uren langs de rivier gezeten. Helaas geen resultaat, wel de lol.

Op weg naar Cromwell passeerde we vele wijngaarden, dat kon niet missen. Wij op wijntour op de mountainbike in het dichtbij gelegen Bennockburn. De wijn van Akarua smaakt goed en de vriendelijke meneer hielp ons als 'leeken' een stukje op weg. Doorgefietst naar de wijngaarden van Mt. Difficulty. Na een tweede wijnproeverij was het terras met fantastisch uitzicht te uitnodigdend om aan ons voorbij te laten gaan. Een klein beetje luxe naast al dat zware backpacken ;).

Op de camping in Cromwell ontmoette we een schapenscheerder die ons uitnodigde een kijkje te nemen op de boerderij Bendigo Station. Schapen scheren is big business, er kan hier goed geld in verdiend worden. Ga maar na, er leven hier veel meer schapen dan mensen. Bij Bendigo station kwamen we de eigenaar tegen die 15000 Merino schapen houd en hij heeft ons het één en ander uitgelegd. 6 man op rij stonden ze daar de schapen kaal te scheren in een sneltreinvaart (ze scheren p.p. ongeveer 200 schapen per dag). Gelijk werd de troep uit het wol gehaald en opgeborgen door de dames. Een hele organisatie, en dat is maar goed ook, want van merino wol maken ze o.a. hele fijne sokken!

In Wanaka de hele dag gesnowboard op Treble Cone, volgens de Kiwi's het gaafste ski gebergte in de omgeving hier. Er was die nacht een beetje sneeuw gevallen en het zonnetje scheen; perfecte omstandigheden. Als finish naar de piek van treble cone gelopen op 2088 meter en off piste weer naar beneden. Een leuke dag!

Maar dan de grootste uitdaging van afgelopen week; de lekke band, tot 2 keer toe! Eerst afgelopen zaterdag bij de boer. We hadden een reserve band maar helaas niet de materialen, gelukkig gaf de boer een helpende hand. Snel gefixt. Die lekke band konden we niet meer laten maken gezien het weekend was. En toen stonden we afgelopen maandag met onze auto boven aan de berg met nog een lekke band en geen reserve meer. Was een duur grapje en hebben er zo'n 3 uur gestaan! Hopen dat we onze portie bad luck nu wel gehad hebben.

Wij gaan onze route vervolgen via de Haast Pass naar de Arthurs pass.

Tot snel!

Liefs,
Maarten & Linda

Heerlijk om jullie avonturen te lezen.