Half way beautiful Vietnam

Vietnam, Thành phố Hội An

Lieve allemaal,

We hadden geen enkel idee, maar bij aankomst in Mui Be waren we in een waar vakantie oort beland. Strand, zwembaden en hordes Russische toeristen. Wij hebben ons er maar aan overgegeven en kozen ook voor een hostel met zwembad en hebben een strand middagje gedaan. In het hostel was er elke avond wat leuks te doen en op die manier maakte we een hoop nieuwe (tijdelijke) backpackers vrienden. Met de scooter hebben we de rode zandduinen en de fairy stream bezocht. Vooral de fairy stream, een rivier tussen de witte en rode zandduinen in, was uniek! Later bij een zonsondergang aan het strand kwamen we zowaar wat locals tegen. Die waren gemakkelijk te herkennen; picknicken, doos bier, grote muziek box, eigen karaoke setje en microfoon mee. Hilarisch gezicht, maar geen gehoor natuurlijk ;)

2 dagen was echter voor ons genoeg. We namen de bus naar Da lat, een bergstad waar de temperaturen zeer aangenaam zijn. Max 24 graden, we hadden het savonds gewoon koud! Daar hebben we wederom een scooter gehuurd om de mooie omgeving te verkennen. Bij de Pongour watervallen werden we spontaan uitgenodigd bij de picknick van een vietnamese familie. Wat een vriendelijke mensen! Ze spraken matig Engels maar met handen en voeten kwamen we een heel eind en zo hadden we het erg gezellig. Savonds hebben de Maze bar bezocht. Een fenomeen wat brandtechnisch gezien nooit veroorloofd zou worden in Nederland. Een waar gangen/trappen stelsel in een bar! Er kwam geen einde aan!

Met een zeer comfortabele nachtbus kwamen we aan in Hoi an! Al wandelend hebben we het prachtige oude centrum bezocht. Savonds werd deze nog mooier toen alle lantaarntjes aan gingen. Op de fiets hebben we de omgeving verkend, via de felgroene rijst velden en langs de zee. Uiteraard hebben we een middagje liggen bakken op het strand met een kokosnoot. Ja ja, dat hoort er nou eenmaal ook bij!

De volgende dag zijn we met de scooter naar de champa ruïnes gereden. Hoe hoger we reizen hoe mooier het landschap lijkt te worden. De champa stam is lang geleden verjaagd door de Chinezen. Toen zijn deze (inmiddels op de UNESCO wereld erfgoedlijst) ruïnes ruim 300 jaar uit het oog verloren midden in de jungle. Vele zijn weggevaagd door de Amerikaanse bommen, die kraters zijn nog zichtbaar. De halve beelden, stapels stenen, en met onkruid vergroeide tempels gaf een fantastisch plaatje.

Oh en wat hebben we fantastisch genoten van het eten in Hoi an. De lekkerste Bahn Mi (belegde pistoletjes), gefrituurde wonton, vietnamese pannekoeken, noodle soep en white rosé. We hebben alles geprobeerd, jummi!!

Onze weg gaat verder omhoog met een easy rider. Super veel zin in, maar daarover later meer ;)