Van historie, via de ondergrondse wereld naar picture perfect Mt. Teranaki

Nieuw-Zeeland, New Plymouth

Lieve Allemaal,

Na het prachtige Cape Reinga hebben we onze weg vervolgt naar de stranden in de bay of islands. Bij een uitzichtpunt bovenop een rots kregen wij onze eerste indruk van de 150 tellende eilandjes in de baai. Met een ferry vanaf Paihia zijn we een dagje naar de voormalige hoofdstad Russel geweest. Met een mooie wandeling naar weer een prachtig uitzicht hebben we de dag afgesloten met fish and chips, een stiekem biertje en een ijsje aan het water. Het lijkt we vakantie hier!

Op het noordereiland word je regelmatig herinnert aan de de Maori historie. Simpelweg omdat de maori's het op het zuidereiland veelste koud vonden. Er is veel comotie geweest rondom de komst van de europeanen die zich in Nieuw Zeeland kwamen settelen. De verschillende normen en waarden en de verschillende visie op eigendom van land bracht veel discussies met zich mee. Dat is de reden dat in 1840 is het nu nog steeds geldende Waitangi Treaty document is opgesteld. Dit (door beide partijen getekende) document vind je terug bij de Treaty Grounds samen met de verhalen en de historie eromheen. We hebben er de traditionele dans van de maori's gezien en dankzij de tour en het museum zijn wij weer wat wijzer geworden in de historie van Nieuw Zeeland.

Maar even wat anders, we hebben goed nieuws; we gaan aan het werk in het hoge noorden. We besloten daarom de mooie stranden te bewaren voor onze weekenden vrij en hebben een sprong gemaakt richting Mount Teranaki. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij de prachtige tuinen van hamilton waarna we aankwamen bij de Waitomo. In de regio bevinden zich ongeveer 300 grotten waarvan we er eentje hebben bezocht met een gids. Abseilend gingen we naar beneden, waarna we door het water de donkere grot in liepen / klimmend en onszelf door hele kleine gaatjes wringend. Vervolgens moesten de hoofdlampen uit en begon de gids herrie te maken, waarna we minuten lang in stilte en volle bewondering naar een sterrenhemel van glowworms zaten te kijken. In een opblaasband gingen we raftend terug naar de ingang waarna we de steile wand weer omhoog moesten klimmen. Wauw wat een fantastische manier om deze mysterieuze wereld van een grot te ontdekken.

Gisteren hebben we de picture perfect Mount Taranaki beklommen, maar geen sneeuw aangeraakt hoor, dat is veelste gevaarlijk in deze tijd van het jaar met het smeltende ijs. Het was wel een flinke wandeling van 5 uur tot aan boven de bomengrens en weer naar beneden door een sprookjesachtig bos. En wat hadden een mazzel dat Mount Taranaki in zo'n goeie bui was en zijn top in volle glorie liet zien. Vaak bevind hij zich in een wolk van verdriet na het verlies om de liefde van mount Pironga.. (volgens de maori's dan)

Helaas was het goede weer van korte duur en zitten we nu met regen in de New Plymouth.. Gelukkig zijn er genoeg musea en indoor activiteiten dus we vermaken ons wel. Nog een kleine 2 weken voordat we aan de slag moeten, dus we gaan stug door met onze ondekkingsreis in het noorden.

Tot snel.

Liefs,
Linda en Maarten

Wat voor werk gaan jullie doen?

Martin 2016-10-14 07:53:43

Wat een gave trip. Die laatste foto is vrij luguber. Veel plezier samen