The Great Alpine Highway

Nieuw-Zeeland, Arthur's Pass

Lieve allemaal,

De lente breekt aan. Na een aantal trieste regendagen is de zon doorgebroken, bloeien de eerste gele bloemen op de bergen en zijn er overal lammetjes! Ons eerste kledinglaagje is uit.

Na de gletsjers aan de westcoast, was het tijd om weer richting de eastcoast te gaan. Dit kan het mooist via het dorpje Arthur's pass, the Great Alpine Highway genaamd. We hadden weer veel regen dus besloten we er die dag een vroeg einde aan te breien en te overnachten bij Jackson Retreat Camping. Vrolijk werden we verwelkomt door de camping dame die overhaalde tot een wandeling naar de waterval gelijk achter de camping. En dat was ondanks de regen toch eigenlijk wel de moeite waard.

Rond 10 uur savonds hebben we dezelfde wandeling nogmaals gedaan voor het spotten van Kiwi's en Glowworms. Wel met alleen een rood lampje, want dan zou je de kiwi's niet afschrikken. Deze bedreigde vogels zijn een nationale trots, aangezien ze enkel in Nieuw Zeeland leven en bijna waren uitgestorven. Het was pikdonker in het bos en we sloegen soms bijna de verkeerde weg in. Maar toen we vlak voor het oversteken van de rivier omkeerde, werden we verbluft door een muur van kleine lichtjes; de glowworms! Het leek een heldere sterrenhemel maar dan van heel dichtbij. Wat waren wij onder de indruk. De zeer verlegen kiwi's hebben we helaas niet gezien...

Na wat informeren besloten we de volgende dag één van de wandelingen naar een hut te doen in Arthur's Pass National Park. Eerst zijn we via de Bealey Spur Track omhoog gelopen waar we een prachtig uitzicht hadden over de Turkey Flat vallei en de bergen. Daarna zijn we beneden langs dwars door diezelfde vallei naar een hut gelopen waar we zouden overnachten. Wat een avontuur! Op pad met een backpack gevuld met eten, kookgerei en beddengoed. Niet geheel met de juiste uitrusting maar met wat improviseren kwamen we een heel eind. Bij de hut aangekomen was de verwachting toch iets hoger dan de werkelijkheid en bestond het uit zo'n 10m2 en 3 stapelbedden. We waren echter niet enige, die avond hebben we doorgebracht met 3 nieuw-zeelandse vrienden. Gelijk werd de kachel in de hut en het kampvuur buiten aangestoken, terwijl wij eerst even bijkwamen met een biertje en een zak chips. Een absolute must-do ervaring; simpele opwarmmaaltijd gegeten, potje rummikub gespeeld en marsmellows als toetje bij het kampvuur onder een heldere sterrenhemel. De nacht was echter koud en lang en ons meegebrachte dekentje was zeker niet voldoende. Gelukkig hebben we het overleefd en zijn snel na ons ontbijt aan de wandel gegaan om op te warmen. Voldaan kijken we terug.

Via een stop in springfield voor de gigantische roze donut van The Simsons doorgereden naar Christchurch voor wat saaie dingen; IRD en bankrekening openen voor eventueel werk.

Nu op naar hanmer springs!

Liefs,
Maarten & Linda

Wederom een leuk verhaaltje!! Mooie foto's ook! Gaaf hoor! Nog veel plezier en we kunnen niet wachten tot jullie volgende inzending! Kus, Vin en Dais