The Catlins en scenic route

Nieuw-Zeeland, Oreti Beach

Lieve allemaal,

Afgelopen donderdag zijn we begonnen aan de Scenic Route, een route langs de kust van Dunedin tot aan Te Anau. Onderweg passeer je de Catlins, een magische haast verlaten oeroude natuur. We reden dwars door de glooiende bergen met de witte bergtoppen op de achtergrond. Een route die je gemakkelijk met de auto kunt doen en waar je zelf je stops kunt kiezen met korte wandelingen of uitzichtpunten.

Onze eerste stop was Nuggit Point, een prachtig uitzicht vanaf de vuurtoren over de turquoisegroene Stille Oceaan en de indrukweekende rotsblokken op één van de meest zuidelijkste puntjes van Nieuw Zeeland. Helaas nog steeds geen dolfijnen of pinguins gespot.. Daarna Jack's Blowhole, eentje die 200 meter inlands ligt vanuit de zee. De dag eindigde met 2 korte wandelingen naar de Purakaunui falls en de Matei falls. Een mooi voorproefje van de watervallen die ons nog te wachten staan.

Halverwege, bij Papatowai, hebben we weer een camping opgezocht om de volgende dag onze route voort te zetten langs de Mclean Falls en de Waipohatu Falls. Die laatste was een pittige hike van 3 uur door dicht beboste blubber paadjes, bergje op en bergje af. Linda hoefde gelukkig niet bang te zijn voor enge roofdieren of slangen, het vervelenste wat hier rondvliegd zijn de irritante sandflies. Het écht meest zuidelijke puntje van Nieuw Zeeland konden we natuurlijk ook niet missen; Slope Point. Curio bay was de laatste stop van die dag. Een indrukwekkend 180 miljoen jaar oud gefossiliseerd bos, waar je het hout nog net lijkt te kunnen zien.

De campervan geinstalleerd op een camping in de buurt van Invercargill, maar niet voor een zonsondergang bij Oreti Beach, je reed er zo het strand op en we stonden weer op de eerste rij. Wij waren overigens niet de enige, bleek voor de locals een perfecte eerste date.

Het laatste stukje Scenic route zijn we begonnen met een korte wandeling richting een mooi uitzichtpunt bij de Mores Scenic Reserve. Vervolgens op de Long Hilly Track meer geleerd over de toemalige chinese goudmijn nederzetting. Na een wandeling van 2 uur zijn we langs Monkey Island gereden en hebben we ge-picknickt bij McCrackers Rest. Bij Lake hauroko zijn we geëindigd met een boswandeling en een auto vol Sandflies. We are learning it the hard way ..

Nogmaals, in 3 dagen een overvloed aan prachtge uitzichten zowel onderweg als bij de wandelingen en uitkijkpunten. Wanneer het zonnetje bijna onder gaat en het zijn warme licht over het landschap laat glijden was de scenic route op zijn allermooist. Verder laten we de fotoś voor zichzelf spreken.