Hello Myanmar!

Myanmar, Yangon

om 10 uur stapte we het vliegtuig uit en werden we naar een taxi verwezen. Deze vriendelijke heer die toch een aardig woordje engels sprak heeft ons gelijk wegwijs gemaakt. We kregen aan het einde van de rit zelfs nog een modelinge overhoring van ons zojuist geleerd birmees. Mooie eerste indruk van hoe vriendelijk de mensen hier zijn! Eenmaal aangekomen in ons hostel zijn we op pad gegaan naar het treinstation. Met een 3 uur durende rondrit konden we zien hoe de mensen buiten de stad leven. Tussen het afval voornamelijk.. Overal ligt zwerfvuil! Over het algemeen hebben ze hier nog niet echt van afvalverwerking gehoord. Maar ook hebben we een glimpje opgevangen van de mooie natuur en eindeloze rijstvelden.

De volgende dag zijn we er vroeg uit gegaan om de mooiste tempels te gaan bezoeken. Na een wandeling downtown tussen de koloniale panden door hebben we de taxi naar de Chaukhtatgy Paya genomen. Dit is een tempel waar een gigantische liggende boeddha ligt. Mooi gezicht! Daarna door naar de volgende gigantische boeddha, dit keer zittend. Hier kwamen we een "gids" tegen die ons het een en ander uitlegde en ons vervolgens meenam naar zijn klooster. Hier zat zijn leraar die ons verwelkomde met thee en snacks. Mooie ervaring om met deze monnik te praten over zijn geloof en van alles en nog wat. Enige nare nasmaak was dat er bij het uitzwaaide toch wel even om een donatie werd gevraagd.. Maar mocht de ervaring niet minder maken!

De laatste tempel en meest mooie van Yangon is de Shwedagon pegode, een gigantisch gouden stulpa met vele kleine tempels met boeddha's erin. Hier hebben we pracht en praal mogen aanschouden in de ondergaande zon, waardoor het goud nog mooier schitterde.
Om de avond af te sluiten zijn we wezen eten in 19th street, een gezellige straat met vele eettentjes en waar je veel lachende gezichten te zien krijgt, vooral Linda met dr blonde haren en blanke huid is aanleiding voor een brede lach en vriendelijke "Mingalaba" (goedendag).

De tijd tikt en er is veel te zien, dus snel door naar Hpa-An!

Liefs en tot snel,
Linda en Maarten

Prachtig, maar wat een contrast die gouden boedha's en die armoede. Lijkt me heel bijzonder land. Veel plezier !! En voorzichtigšŸ˜‰