Final destination Myanmar, de tempels van Bagan!

Myanmar, Nyaung-U

Lieve allemaal,

In Bagan draait het om de zonsopgangen. S'ochtends met de elektrische scooter vetrekken we in het donker zo rond een uur of half 6. Op zoek naar de tempel met de minste toeristen en het beste uitzicht. Genoeg keus, bagan heeft ongeveer duizenden resterende stupa's/tempels verspreid over een gigantisch verlaten gebied wat ooit een grote bruisende welvarende stad was. Bij onze tweede zonsopgang vonden we er eentje nagenoeg voor ons zelf, we hoeften het met maar 6 andere chinezen te delen. En dan is het wachten maar.. Langzaam zien we de lucht verkleuren en zien we steeds meer tempels uit een laag mist opsteken. Prachtig gezicht! En wanneer de luchtbalonnen opstijgen naast de opgaande zon is het plaatje helemaal compleet. Een foto die we niet konden missen voor we Myanmar verlaten. En dat is gelukt!

Vervolgens reden we terug naar het hostel voor een ontbijt. De locals beginnen dan net hun straatje schoon te vegen en dus bevind Nyaung-U zich letterlijk in een stofwolk! De rest van de dag draait het eigenlijk maar om ding; tempels bekijken. Wij hebben er lekker de tijd voor genomen. Maarten voelde zich niet zo fit, dus op het heetst van de dag zaten we lekker binnen voor een middag dutje. Mag ook wel, na zo'n vroege ochtend. Wat een oudjes worden we he ;)

Heel relaxed om zo met een scootertje op ons gemak door de tempelvlakes te touren. Op de gevaarlijke verradelijke zand weggeetjes na dan.. Maarten reed, dan weet je wel hoe dat gaat :P. We hebben tempels in alle soorten en maten gezien. Helaas heeft er recentelijk (2016) nog een aardbeving plaats gevonden, waardoor er vele niet meer te beklimmen zijn, delen zijn ingestort of de stupa staat in de stijgers. Gouden stupa's, witte stupa's, kasteel achtige tempels met giga entree's, zittende budha's, liggende budha's, indrukwekkende muurschilderen van jaren (en jaren) terug. Het was allemaal even indrukwekkend. En omdat het zo een groot gebied is, kom je ook niet overal hordes toeristen tegen. Eenmaal terug in Nyuang-u weet je weer dat die er wel degelijk zijn, we mistte de locale tentjes met de tealeaf salade of de shan noodle soep!

Maar 2 dagen was meer dan genoeg. Wij vonden dat we een dagje aan een zwembad wel hadden verdiend. Vanavond pakken we de bus naar Yangon en morgen vliegen we door naar Vietnam.

De vriendelijk lachende mensen, de authentieke bergdorpjes tijdens de trekking en de eeuwenoude tempels maakte Myanmar (voor ons) bijzonder!

Liefs,
Maarten en Linda

prachtige foto's, behalve die laatste ??!! haha