Inle lake

Myanmar, Inle Lake

Lieve allemaal,

Met wederom een nachtbus, hebben we onze weg vervolgd naar Kalaw. In Kalaw is er behalve een wandeling naar een tempel weinig te beleven. Dat kwam ons wel mooi uit, de hobbelige 10 uur durende rit had ons aardig opgebroken.

De volgende dag begonnen we aan onze driedaagse trekking naar Inle Lake. We hadden een gezellige groep, de gids was zwijgzaam maar informatief. Na de trekking in Hsipaw waren we erg benieuwd wat deze omgeving te bieden had. We liepen door de chili velden waar de locale dames in de brandende zon de pepers aan het plukken waren. Jahaa, dames.. die werken hier het hardst. Na een 7 uur durende wandeling kwamen we aan in een bergdorpje waar we die nacht bij een familie sliepen. Zo rond 5 uur zagen we de mannen en vrouwen van het land af komen met hun kuddes koeien en gereedschap. Of hun buffalo die hen helpt het land te bewerken. Buffalos worden uitgelaten, gedoucht en krijgen zelfs onderdak. Zo belangrijk zijn ze voor de locals, goed he! De rest van de avond brachten we door in de slaapkamer wat tevens onze eetkamer was, heerlijk gegeten en goeie gesprekken in een huis op palen.

Dag twee dag begon volle goeie moed, die avond sliepen we in een monestary waar we de dag afsloten met een biertje bij zonsondergang. Maar vlak voordat we gingen slapen kwam onze gids met een mysterieus voorstel; of we de alternatieve geheime route door de papavervelden wilden doen.. Uiteraard was er een addertje onder het gras, er moest namelijk dan wel extra gedoneerd worden voor een brug en de extra taxi.. Spannend! Je weet nooit hoe serieus je zoiets nou moet nemen.. Na veel discussie werd er uiteindelijk besloten de normale route te volgen en ons inziens was dit ook een prima keuze. Bij het eindpunt aangekomen pakten we, na een heerlijk lunch, de boot naar Inle Lake.

Inle Lake is een prachtig meer, de locals leven hier aan en letterlijk op het water. Je komt er vissers tegen, dorpen op palen en heuse drijvende tuinen. De toeristen worden hier doorheen gevaren, naar de verschillende workshops toe. Zo ook hebben wij ons als toerist gedragen en zijn we met de boot langs de weeverij, sigarenmaker, silversmit en de paraplumaker gevaren. Ons inziens geinig maar niet denderend.. Gelukkig hebben ze ook een winery, waar we meer mee konden :P Alsof we ons begaven op een berg in Italië met een fles wijn en ondergaande zon! Genieten!

Om een beetje wat van de omgeving te zien hebben we een taxi gehuurd die ons naar Kakku bracht. Hier staan op een berg honderden stupa's. Lange 2 uur durende rit wel weer, maar we raken ondertussen gewend aan de lange afstanden... Wel fijn om het toeristische Inle Lake eventjes achter ons te laten. We reden dwars de berg over, door echte lokale dorpen. Maar ook langs giga hotel complexen in aanbouw. Het meer word op den duur steeds kleiner op deze manier. We zijn benieuwd bod het er hier over 10 jaar uit ziet.

De laatste dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar Indein gefietst. Indein staat ook bekend om de stupa's, dit keer ook hele oude en met bomen vergroeide tempels. Echter op de terugweg sloeg het ongeluk toe.. Maarten moest het opeens met 1 trapper doen. Bij een restaurantje hebben we het hostel gebeld en na 3 uur kwam er een tuktuk ons ophalen.. We zijn we beetje klaar met de kwaliteit fietsen in Myanmar :P Gelukkig was er voor vetrek nog wel even tijd voor een traditionele birmese massage, ook dat hoort bij het cultuur snuiven! ;)

Tijd om de nachtbus te pakken naar onze laatste bestemming in Myanmar, het tempelrijke Bagan! Wel met de VIP variant dit keer, wij zijn benieuwd!