Onze eerste trekking

Myanmar, Hsipaw

Lieve allemaal,

Vanuit Hpa-an zijn we met de nachtbus naar Mandalay afgereist. Dat was me wat! Rond 2uur snachts stond de bus stil langs de kant van de weg in de middle of nowhere. Problemen met de schakelbak .. wij vielen weer in slaap en zo rond 6 uur stonden we nog steeds op dezelfde plek, de bus chauffeur vonden we slapend buiten. Ze hadden er geen haast bij en ze spraken nauwelijks engels. Met dank aan een telefoontje aan ons hostel begrepen we dat er een nieuwe bus aan zou komen. Die kwam uiteindelijk om half 11. Dat was een lange ochtend, maar dat hoort bij het reizen.

Rond etenstijd kwamen we aan in het hostel bij Mandalay. De stad verkennen zat er dus helaas niet meer in. De volgende ochtend hebben we een fiets gehuurd. Fietsen, dat was lang geleden.. Heerlijk! Uiteraard hebben we de plaatstelijke pagode bewonderd, ook kwamen we langs een giga jade markt, en hebben we een workshop bezocht waar ze bladgoud slaan. Hard werken! Men moet 5 uur lang slaan met een hamer op een stukje goud om die tot bladgoud te bewerken. We hadden echter niet zo'n zin in de grote stad. Een middagje fietsen tussen de uitlaatgassen is zowat nog slechter dan een pak sigaretten oproken. Smiddags pakte we de bus naar Hispaw, waar de volgende ochtend onze eerste trekking op het programma stond.

Met een vriendelijke gids en 5 andere liepen gedurende de dag naar een bergdorpje. Onderweg vertelde de gids ons alles over de omgeving, zijn cultuur, de rijstvelden, groenteteelt en thee plantages. Ook kwamen we langs allemaal kleine shan dorpjes waar een ieder ons altijd vriendelijk gedag zei. Al die lieve kindjes die naar je zwaaien en 'byebye' roepen, daar kan toch niemand genoeg van krijgen. Eenmaal in het bergdorpje werd ons een 'bucketshower' aan ons aangeboden. Een welkome koude douche na een flinke hike in de brandende zon. Vlak voor het avondeten hebben we een wandeling door het dorp gedaan. Hier leven de meeste nog zonder stromend water en electriteit. Op de rijkere na, die hebben het geluk dat de toeristen bij hun mogen slapen. De gids vertelde dat ze het graag zouden willen verdelen, maar de beslissing ligt helaas bij de chief van het dorp. We sliepen bij een gezin thuis. Een houten huisje op palen met het kampvuurtje voor koken gewoon in huis. Ze hebben heerlijk voor ons gekookt en kregen een warm bedje aangeboden!

De volgende dag zijn we in een loop weer terug gelopen, waar weer een behoorlijke klim in zat. Rond de middag sloten we af met een douche onder de waterval en kunnen we niet anders zeggen dat we genoten hebben. Goed gezeldschap, een wijze gids en een mooie manier om meer te leren over het leven van de mensen hier. Aan het einde van de middag hebben we boven op de berg met uitzicht over Hispaw, de zon onder zien gaan.

Onze laatste ochtend in Hispaw hebben we weer een fiets gehuurd. Begonnen lekker relaxed met een kop koffie langs de rivier. Ineens even serene rust en hoorde we alleen de zingende man die op zon roeiboot voorbij kwam. Wat een geluksmomentje. Op ons gemak zijn we door een aantal dorpjes gereden en kwamen we via een niet zo'n geschikte fietsroute en met een lekke band bij mrs. Popcorn aan. We kregen een warm welkom van haar kleinzoon die vast en zeker het restaurantje later gaat overnemen, talentje hoor! Zo hebben wij pha-an afgesloten met een verse fruitshake en hup (jippie..), de nachtbus weer in!

Liefs,
Linda en Maarten

Wat weer een avontuur. Leuk te lezen. Mooi begin van een druilige zondag!😊