Een mooie afsluiting in Vietnam!

Vietnam, Sapa

Lieve allemaal

Onze laatste bestemming voor Vietnam stond sneller op de agenda dan we zelf hadden verwacht. Wederom speelde het weer een belangrijke rol. We hadden nog geen hostel geboekt, we wilde namelijk met een mama uit een van de bergdorpjes op pad. Zoals beloofd stonden er een heleboel mama's klaar om ons te verwelkomen toen we om 6 uur 's ochtends de bus uitstapte.

Nog de slaap uit onze ogen wrijvend kwamen we met Mama Su en Mama Chi aan de praat. Er was een klik, het voelde goed! En zo begonnen we na een goed ontbijt gelijk aan onze hike richting het huis van Mama Chi. Mama Chi zouden we later zien, Mama Su liep met ons mee. Een lief klein vrouwtje met een goed gevoel voor humor. We hadden goed weer en de omgeving was prachtig.

We waren blij dat we rond 2 uur al bij onze eindbestemming aankwamen. De nachten in de nachtbus blijven kort. In het dorp waren de mannen al dronken van de rijstewijn, ofwel het happy water. En dit terwijl je de vrouwen nog hard ziet zwoegen op het land.. Al waggelend kwamen de mannen rond etenstijd langs met een brede dronken grijns. Voor ons tijd om te gaan eten. De mama's hadden heerlijk gekookt en na het eten was er ook voor ons happy water! Er werd veel gelachen en geproost ('chucka!') en toen de fles leeg was gingen we met een voldaan gevoel (en een brede grijns) slapen.

De volgende dag hebben we nog een prachtige trekking gedaan, voordat we afscheid namen en achterop de motorbike sprongen naar sapa. Helaas zijn de rijst terrassen niet zo groen als tijdens het regenseizoen, maar toch magisch. En ondanks dat waren deze 2 dagen een super ervaring, mede dankzij de leuke mama's.

Wat hebben wij een geluk gehad met het mooie weer tijdens onze trekking. De volgend ochtend werden we wakker terwijl het onweerde en de regen met bakken uit de hemel kwam. Boven waren een aantal locals alweer aan de karaoke begonnen. Kwam die regen jas toch nog eens een keer van pas. De zon kwam tussen de middag even door voordat sapa zich letterlijk in een wolk verstopte. Zo konden we toch nog eenmaal even de fantastische rijstvelden zien. Gezien de weersvoorspellingen er voor Sapa en omgeving in de nabije toekomst er niet beter uit zien, zijn we nu toch blij dat we de bus naar grens hebben geboekt.