Vulkanisch Nieuw Zealand

Nieuw-Zeeland, Rotorua

Lieve Allemaal,

Met Mount Teranaki achter ons, hebben we de weg vervolgt via de 'forgotten world highway' waarna we aankwamen in Tamaranui. Daar stond ons de snelstromende whanganui river te wachten die we niet konden overslaan zonder een stevig kano ritje, kicken! Maarten koos verstandig voor de achterbank, nog geen 10 minuten later snapte Linda wel waarom ...

Vervolgens een heus krater meer; Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw Zeeland. Hier hebben we ons verdiept in het vukanische landschap van deze aardbol. Onze eerste stop was bij de dam waar het overtolig water van Lake Taupo om 10 uur werd weggesluist. Een rotsachtig uitzicht veranderde geleidelijk in een grote waterval. Ook de Huka Falls waren indrukwekkend, met grote kracht (5 olympische zwembaden per minuut!) kwam het water via een smal kanaal naar beneden voor het bij de dam tot stilstand komt. Prachtig om de kracht van het water te aanschouwen!

Het midden van het noordereiland, zo rond Taupo en Rotorua, is een vulkanische gebied wat leidt tot kraters, geisers en stomende heetwaterbronnen. Bij Taupo kregen we een klein voorproefje bij de 'craters of the moon' en hebben we de Huka Falls wandeling afgesloten met een dip in een natuurlijk heet waterbad net naast de koude rivier, lekker even badderen in de open natuur, dat is toch een wonderbaarijk fonomeen.

Nog wonderbaarlijker werd het na ons bezoek bij het Wai-o-tapu park. Een natuurpark vol met alle aspecten van een vulkanisch landschap en samen met allerei natuurlijke mineralen gaf dat een fantastisch kleurenpalet. Voor meer info verwijzen we naar de scheikundeboeken ;). Modderbaden, de champagne poel (helaas te heet om in te duiken), blue & green pools en een actieve geiser om het af te sluiten!

Rotorua is toeristisch en ondanks dat alles een natuurlijk fonomeen is, hebben ze hier ondekt hoe je er een goeie duit uit kan slaan. Ons niet gezien, de hot pool hebben we later nog een keer op de camping gedaan, wij kozen voor weer een stevige wandeling naar het 360 graden uitzicht op de Rainbow mountain. En dat hebben we de volgende dag voort gezet met de Redwoods (giga hoge bomen), blue pools (check die foto's eens!) en de Okere watervallen. Een tal aan mooie wandeling en wij hebben onze quotum weer dubbel dik gehaald, de kuitspieren zijn zichtbaar aanwezig om het te bewijzen.

Wederom zijn we weer gewezen op de kracht, impact en beauty van de natuur, wij hebben genoten. Nu op naar de stranden van Coromandel!

Liefs,
Maarten & Linda

Mooi verslag krijg er haast ook zin in.

Paul en ilse 2016-10-20 11:16:45

Ik zeg, goed bezig !! Je ziet er wel woest uit hoor Maarten..;)