Byebye scenic south island

Nieuw-Zeeland, Picton

Lieve allemaal,

Om het Zuidereiland af te ronden en ons dan eindelijk te begeven naar het Noordereiland hadden we alleen de Marlborough Sounds nog op ons lijstje staan. We hebben bij de Kenepuru Sounds een paar wandelingen gemaakt die deels over het welbekende Queen Charlotte track liepen. Het gaf ons een mooi voorproefje, maar helaas was er van het goede weer in Cable Bay niks meer over en zaten we weer in de regen.. Niet echt het uitzicht waarop we gehoopt hadden.. Gelukkig was dit niet onze enige kans om de charlotte sounds te bewonderen.

in de aanloop naar onze mail boat run cruise hebben we het stadje Picton verkent, waar we later ook de grote oversteek naar het noordereiland gaan maken. Ook zijn we toch nog een dagje terug gegaan naar de wijngaarden, daar konden we niet naar huis zonder de chocolade fabriek te bezoeken. En met een fantastisch uitzicht over de marlborough wineries hebben we, om het af te leren, nog één wijn proeverijtje gedaan bij de sjieke cellar door van Brancott Estate. Met onze favoriet fles van ons eerste bezoek, de Gruner Veldliner van Whitehaven, hebben we op de camping geproost op de afsluiting van ons avontuur op het zuider eiland.

De mailboat was een 4,5 uur durende trip door de charlotte sounds langs allerlei afgelegen huisjes om de post rond te brengen. We waren vooral benieuwd naar hoe die dorpjes daar nou zijn ontstaan. Het antwoord was simpel; teveel geld, pensioen en/of rust. Dat laatst is een garantie. Niks geen huisjes, landgoed na landgoed. De schipper vertelde enthousiast over wie er allemaal een helikopter had staan, wat de waarde van zo'n gigantisch landgoed was en de leuke roddels die daarbij hoorden. Ondertussen stopte we zo nu en dan bij een stijger waar een vrolijk iemand ons stond op te wachten voor de post. Hondje was er elke keer bij, want die wisten maar te goed dat de schipper altijd iets lekkers voor ze mee nam. Zonder de praatgraage schipper was deze trip lang niet zo leuk geweest, en als kers op de taart lieten de bottolnose dolphins zich ook nog even zien!

Vandaag hebben we de 3 uur durende trip naar het noordereiland gemaakt en afscheid genomen van het prachtige zuidereiland. We moesten even wennen aan het idee... Op het zuidereiland wonen maar 1 miljoen mensen en is 3x zo groot als nederland, de verlaten wegen, prachtige afwisselende omgeving en verborgen plekjes zullen we nergens anders zo ervaren. Op het zuidereiland vinden ze het allemaal zonde dat we naar het noorden vertrekken. Maargoed, daar denken de noorderlingen wellicht dan weer anders over.

Wij hebben weer zin in een nieuw avontuur. Langzaam dook de hoofdstad Wellington voor ons op.. 'skyscrapers!' riepen we in koor (bijna dan), en tot ons grote verbazing een invoegstrook op een echte vierbaansweg! Wow, dat was even geleden. Het was echter al donker en rechtsreeks zijn we naar de camping gereden, in enthousiate afwachting van wat Wellington ons morgen gaat brengen.

Tot snel,
Liefs,
Maarten & Linda

Prachtig avontuur ben naar de andere avonturen op het zuidelijk eiland.

Paul en ilse 2016-09-30 11:26:05

Vet cool guys !! Het noordereiland zal ook wel zijn charmes hebben ;) Groetjs john