The Pacific Coast Highway

Nieuw-Zeeland, Te Araroa

Lieve Allemaal,

We zijn ondertussen alweer een paar dagen op pad en hebben onze route voorgezet richting Gisborne waarbij we onderweg een aantal stops hebben gemaakt langs de Bay of Plenty. Onze eerste stop was Tauranga waar we een de Mt. Manganui hebben beklommen. Hadden we ons mooi even niet bedacht dat heel kiwi-land vakantie heeft en maar al te graag de kust op zoekt en gaat kamperen. Pas na 3 rondjes rijden vonden we een parkeerplekje en na een korte flinke wandeling kwamen we uit op de top van Mt. Manganui wat ons een prachtig uitzicht over de stad en de kustlijn gaf. Tijd voor onze volgende uitdaging, je raad het al; een campingplek scoren op de vele, maar dus op dit moment schaarse, campings. Wederom na 3 pogingen sliepen we die avond moe maar voldaan in Whakatane.

De volgende dag hebben we het gezellige stadje Whakatane verkend via een leuke historische wandeling. Daarna hebben we onze weg vervolgd naar Gisborne. Daar bleek heel 18 jarig Nieuw Zeeland naar toe gestroomd te zijn om het Rythm & Vines Festival te vieren... Niet echt aan ons besteed en aardig buiten het budget. Tijd dus voor de Rere Rockslide, wat een fantastisch fenomeen! Een natuurlijke 60 meter lange/hoge rockslide waar je met je opblaasmatras of boogieboard vanaf kan glijden. Iets voor de waaghalsen, dus dit is beter aan ons besteed. Na een aantal goeie pogingen en blauwe plekken hielden we het voor gezien en hebben we de Rere waterval bezocht waar je onderdoor kon lopen voor een ijskoude rugmassage.

Gisborne is een gezellig bruisend surfersstadje, maar toch besloten wij de drukte te ontvluchten en hebben wij onze weg vervolgd langs de Pacific Coast Highway voor de eerste zonsopgang van 2017. Onze eerste overnachting was in Tolonga bay waar de 600 meter, en daarmee de langste pier, van Nieuw Zeeland staat. Deze is prijzige pier, die veel moeite kostte om te bouwen is echter maar 10 jaar in gebruik geweest. Samen met de Cooks Cove wandeling gaf het ons wel een prachtig uitzicht over de Stille oceaan en zijn kustlijn. Hier hebben we zelfs Orka's in de zee gespot!

De nacht vóór oud&nieuw sliepen we bij een 150 jaar oud huis dat dienst deed als backpackers. En wat werden we daar gastvrij verwelkomt. Savonds zaten we bij de familie die het runde aan het kampvuur, ondekte we een goed vissersplekje en namen ze ons de volgende dag mee naar de rosten om paua schelpen te zoeken. Bij afscheid gingen we zelfs kregen we zelfs een kreeft voor lunch cadeau. Het vissersplekje wierp ook zijn vruchten af en zo gingen na een uurtje al met 2 vers gevangen kahawai's weer op pad. De grootste vis onsnapte, maar dat zal je altijd zien.. Kennelijk moet je altijd je eerste vis terug geven aan de zee volgens de Maori's.

Eenmaal op de camping aangekomen, vlakbij het meest oostelijkste puntje van Nieuw Zeeland bleken we niet de enige met dit goeie idee. Gelukkig vonden we een mooi plekje uit de wind en hebben wij de middag afgesloten met zelfgemaakte gepaneerde vis, een zonnetje en uitzicht over het strand. De rode wijn ging open en al snel raakte we aan de praat met de buren. Samen met hun hebben we het nieuwe jaar ingeluid en met een fles prosecco onder de arm deden we een rondje over de camping om ook onze mede campers een gelukkig nieuwjaar te wensen. De avond duurde echter niet lang, onze wekker stond namelijk om 4.15u om de eerst zonsopgang van de wereld van 2017 (bijna dan) te bewonderen bij de vuurtoren. Een flinke klim van 700 treden naar boven hielp ons gelijk uit onze alcohol roes. De berg stond bomvol maar de zonsopgang was adembenemend. Uiteraard zijn we daarna weer snel ons bedje in gedoken.

De afgelopen 2 dagen hebben we de route langs de East Coast in vakantiemodus voort gezet. Wat heeft de Pacific Coast Highway ons positief verrast! Nu terug naar Auckland om onze geliefde auto te verkopen.

Tot snel,

Liefs,
Linda & Maarten

mooi begin van het nieuwe jaar !! leuk weer om te lezen :-)