Het mooie Noorden

Vietnam, Ninh binh

Lieve allemaal,

De dagen gaan rap en zo ook onze weg naar het Noorden. Vanuit Hoi An hebben we de juiste beslissing gemaakt om ons op straat over te laten halen om met een "Easy rider" mee te gaan naar Hue. Easyriders zijn locals op motoren die je met een tour mee nemen. Linda achterop en Maarten met zijn eigen scooter in twee dagen naar Hue, via de beroemde Hai Van Pass en Ho chi minh trail. Onze easyrider "Mr Dung" was een relaxte man die ons in het aardig engels veel heeft geleerd over het leven, zijn leven en de cultuur van Vietnam. De mooie bergpaden door de kleine bergdorpjes langs de grens met Laos waren het mooist! Twee dagen later kwamen we aan in Hue en namen we afscheid.

Hue is de oude keizerstad van Vietnam, waar vroeger de keizers leefden. Een mooi overbijfsel hiervan is het oude Citadel. Een oud paleis complex waarin de oude woningen, tempels, ontvangstruimtes, etc staan. Door de oorlog moet nog veel worden gerestaureerd, maar wat er stond was indrukwekkend mooi en wel een bezoekje waard.
Wat ook een bezoekje waard was, was het verlaten waterpark net buiten Hue. Spooky glijbanen die overgroeit zijn met planten door de jaren heen, een gigantische draak die uit het meer steekt en er stond zelfs nog een flight simulator. Dit park was in begin 21ste eeuw geopend en kort daarna alweer gesloten en gewoon verlaten. Niemand weet waarom... Voor ons een mooie gelegenheid om op onderzoek uit te gaan en wat mooie plaatjes te schieten.

Hue was verder niet heel bijzonder dus na een dag zijn we snel door gereden naar Phong Nha, het grotten natuurpark van Vietnam. Hier is onderderandere de grootste grot van de wereld te zien, maar voor $3000 entree niet echt een optie voor ons.... Met de scooter hebben we het prachtige natuurpark en wat andere caves bezocht, dwars door de bergen en groene rijstvelden. We hebben ons vergaapt in de giga Paradise Cave, zijn met een bootje de Phong Nha cave in gegaan en hebben we met een zipline de Dark Cave bezocht en hier een modderbad genomen. Dit laatste was hilarisch; we konden drijven! Moddergevechten, zwemmen en daarna er weer uit zien te klauteren/glibberen. Modder zat tot in de oren!

Ninh Binh was de volgende stop, het zogenaamd Halong Bay op het droge. Oftewel grote karstformaties op het land, die je of met de scooter of met een bootje kan aanschouwen. Wij deden beide, alleen de verwachte plaatjes werder verhinderd door de regen en het slechte weer... Het mocht de pret echter niet drukken, zeker niet toen we werden rond gevaren in een houten bootje door een vietnamees vrouwtje. Zij gebruikten echter niet de peddels zoals wij dat gewend zijn, deze dames roeien met hun voeten! En zo leidde ze ons door de vele grotten over de rustieke rivier. Je zal wel denken, 4 grote westerse op een bootje en 1 vrouwtje die roeit.. uiteraard hebben we een handje geholpen ;).

Door naar Hanoi, Halong Bay en Sapa voordat ons Vietnam avontuur er weer op zit..