Nagasaki

Japan, Nagasaki

Vandaag Nagasaki bekeken. We zijn begonnen in het Vredespark en het atoombom museum. Dat was wel indrukwekkend. Ik was echter voorbereid op wat er te zien zou zijn dus viel uiteindelijk eigenlijk wel mee. Maar blijft toch wel erg indrukwekkend wat er allemaal gebeurt is. En de Japanners laten dat zeer duidelijk zien. Verder rond gekeken in Nagasaki en voornamelijk tempels gezien. Was weer leuk om te zien ook dat elke tempel weer anders is met ook steeds weer een ander verhaal. Een ander geloof of Chinese invloeden. Verder wil ik nog een kleine zweer impressie geven van Nagasaki en Japan in het algemeen. Wat mij tot nu toe opvalt, iets wat ik ook al vaker gehoord had is dat het zo schoon is bijna geen papiertje te bekennen op straat. Ook is het rustig op straat. Geen getoeter van auto's iedereen loopt rustig. Het lijkt wel of niemand haast heeft of zich druk maakt. Wat Nagasaki betreft ben ik er nog niet helemaal uit. Er is uiteraard weinig over van oude gebouwen dus voornamelijk nieuwbouw. Echter elk huis is anders. Dit maakt het ook een beetje rommelig. En de nieuwbouw zal toch ook al weer 60 jaar oud zijn ofzo. Dit geeft in ze geheel een beetje een rare sfeer. Echter als je de juiste plekjes weet te vinden, daar in een reisleider wel handig voor, zijn er ook nog wel leuke aspecten. Zo zijn er nog wel wat oude gebouwen over of hebben ze oude gebouwen gerestaureerd of opnieuw opgebouwd. We hebben vandaag het noordelijke gedeelte van de stad gezien. Morgen gaan we het zuidelijke gedeelte bekijken. Op de planning staat dejima, Dutch slope, Glover gardens en misschien nog wat tempels. We zullen zien hoe ver we komen. Vandaag best al veel gelopen. Daar in tegen zullen we de dagen daarna waarschijnlijk veel in de bus zitten. Dan nog even een weer update. De verwachting voor vandaag was erg slecht. Dit bleek gelukkig niet te kloppen. Resultaat geen regen wel een wolkje waardoor het niet al te heet was. Prima dag dus.