Vive le velo

België, Geraardsbergen

Met de fiets kom je nog eens ergens. We verlaten Geraardsbergen zonder een foto van Manneken Pis. Volgens een meneer uit Lessines het originele. Die in Brussel is een kopie. Weer wat geleerd. We zijn er een paar keer langs gelopen en hadden toch het benul niet. Het lokale bier met weinig suiker trok meer onze aandacht. We fietsen langs Dendre, zoals de Dender hier heet. Klinkt heel wat beter maar het blijft evengoed een zooitje langs het water. Lessines is de geboorteplaats van Margritte van Ceci n’est pas une pipe. Samen op de foto. We negeren een route barré, want met de fiets kun je overal langs. We kruisen het spoor, en minuut later passeert de trein. Ans vindt dat ik haar leven in de waagschaal heb gezet. Ze heeft namelijk geposeerd voor de foto. Tournai is een prachtige oude stad met een schitterend plein. We hadden hier graag een terrasje gepikt. We fietsen verder langs de Schelde. Het is vandaag redelijk koud. In beweging op de fiets is nog het best uit te houden. Wat ook helpt zijn de plaveisels van kasseien en de betonnen fietspaden met veel vergane glorie. Je rammelt wel warm. Mooi om te zien hoe de natuur een oude fabriek te grazen neemt. De kerk in Bléharis trekt onze aandacht. We vinden hem prachtig. Ook de gevel met de schapen. We passeren de Franse grens bij Rumegies met de bronzen douane. Vandaag slapen we in een chalet.

Zeg uitkijken op spoorweg overgangen hè jommes! We willen jullie verhalen graag life horen…..😳😘

Ineke Adriaansz 2024-05-09 20:37:35

Nog bedankt Jos voor het doorsturen van de link! Ik had enige achterstand met het lezen van de verslagen en bekijken van de foto’s, maar ben nu helemaal bij. Heel leuk om jullie fietstocht zo te kunnen volgen. Jammer dat het weer niet zo mee zit. Maak me wel zorgen om het roekeloze rijgedrag van Jos en de gevaren waar je Ans aan blootstelt 🤔😊 Goeie reis morgen!