Duvel uit een doos

Frankrijk, Lanslevillard, 64 km en 1103 op

We dachten vandaag een makkelijke te hebben, maar helaas. De beklimming van de Col de Telegraph is appeltje eitje omdat we vanaf de zuidkant komen. Vanaf de andere kant, onze onze afdaling, is het andere koek. Wij hebben dus een hele lange afdaling, meer dan 700 m omlaag. Vanuit Saint Michel rijden we het beekdal in van de rivier de Arc. Niet alleen wij fietsen in het dal, er is ook ruimte voor de trein, de snelweg, de rivier en heel veel verkeer. Volle bak dus. Om aan dit alles te ontkomen hebben de planners een côte opgenomen. Die rijden we dus op met stevige tegenwind die we eigenlijk de hele weg al hebben gehad. En aan al het klimwerk komt een eind, voor ons een goed moment om brood te eten. Daarna verder met wat afdalen en vervolgens opnieuw klimmen. Vanaf ongeveer 700 m hoogte klimmen we naar ruim 1400 plus de col van vanmorgen en de rest. Dat is iets anders dan in de beschrijving staat en waar we op gerekend hebben. Volgens onze trackopname komen we op ruim 1400 m. Noem het een verrassing, of een duvel uit een doos. Voor ons is het de laatste. Ook constateren we dat we inmiddels wel erg veel Alpen hebben gehad en we raken wat overvoerd. Het is wel elke dag minimaal 1000 tot 1500 m klimmen en de benen worden wat moe. Of beter gezegd onze hoofden worden moe. Dat is erger want die moeten de benen aansturen. Op de eerste camping waar we aankomen hebben ze een 'fantastisch' plekje, opnieuw ergens op een bult en dat weigeren we. Ondanks dreigingen van de eigenaar dat we het dan zelf maar moeten weten, fietsen we verder en op de volgende camping worden we hartelijk ontvangen. Bovendien is het een wintercamping zodat de voorzieningen helemaal top zijn, inclusief een restaurant. Straks een lekker biertje als troost. En...... ze hebben een heerlijke kaasfondue met lokale kaassoorten. Leuke afwisseling ten opzichte van de maaltijden die we zelf kunnen maken. Die bestaan meestal uit vlees of vis met salade en pasta of couscous. Allemaal heel makkelijk klaar te maken op ons 1-pits gasfornuis. Wel maken we regelmatig een meloen burgemeester. Lekker voorafje en veel vocht. Als toetje eten we 's avond vaak Griekse yoghurt met noten.