Groot gekkenwerk

Frankrijk, Lavigerie, 80 km en 1571 op

Vanmorgen om 6:00 uur opgestaan en om 7:30 uur zaten we op de fiets. Eerst nog inkopen gedaan bij de bakker en een bakkie koffie gedronken. We kopen tegenwoordig verse broodjes met divers beleg. Hartstikke lekker voor tussen de middag. De stad uit fietsen is een stevige opgave. Een steile smalle weg waar we achtervolgd worden door auto’s omdat ze ons niet in kunnen halen. Daarna een klim van 500 hoogtemeters over een lengte van 17 km. Dus gewoon werken. Of zoals Lieke zegt trabajo. Als extra handicap is het gaan regenen. Wij fietsen dan onder een cape en dat bevalt ons het beste. Je houdt de handen warm en de broek droog. Het gebied van de Cantal is redelijk open waardoor de wind vrij spel heeft en ons stevig tegenwerkt. Ons eerste plan was om te kamperen in Neusarguess. Daar aangekomen hebben we gediscussieerd of we toch niet door kunnen gaan tot Lavigerie. Ik vind het best een helse opgave, omdat we na 900 m klimmen er nog 600 bij pakken. Na wat heen en weer drammen besluiten we om door te gaan en dus zitten we nu aan de voet van de Puy Marie. Heerlijke Chambre d’ Hotes, Alta Terra, waar vanavond voor ons wordt gekookt. Er zijn côtes en cols. Cols gaan over bergen heen. En dat wordt gemarkeerd. Côtes niet, die volgen de berghelling en we vinden ze over het algemeen heftiger te beklimmen dan de Cols. Alta Terra +33 4 71208303 is top.