Teamwork

Frankrijk, Saint-Claude, 64 km en 1053 op

Gisteravond heeft Ans een fraaie foto gemaakt van de Colombier. Net als de Ventoux ligt de berg aan de eind van een keten en steekt met zijn kale kop boven het landschap uit. Vanmorgen eerst een stukje gefietst voordat we kunnen ontbijten. Want gisteren hebben we alles opgemaakt. De Vival had er al op gerekend want er staat een tafel met stoelen klaar. Ons standaard ontbijt is brood met jam en thee, of koffie tegenwoordig. Daar fietsen we het beste op. Het traject van vandaag ziet er nogal simpel uit. 15 km helling naar de eerste col, 15 km afdalen, weer 15 km helling naar de tweede col en weer 15 km afdalen. Wel hebben we het gevoel dat we de klim van gisteren nog wat in de benen hebben zitten. Die doen het wel eens beter. De eerste 45 km is aardig maar niet bijzonder, de laatste 15 km bezorgde ons weer een fantastisch uitzicht over een dal waar we uiteindelijk ook in afdalen en waar Saint Claude in ligt. Saint Claude is een fraai stadje met een pijpenmuseum. Daar gaan ze nogal prat op, zelfs de prullenbakken hebben de vorm van een pijp. Overigens hebben we niemand gezien die pijp rookt. Ook deze zondag hebben we last van de zondagsrust in Frankrijk. Supermarkten maar vooral ook de horeca zit na de middag overal dicht en het is best lastig om ergens een maaltijd op te scharrelen. Koken gaat ook niet omdat de winkels dicht zijn. Wij slagen bij een Vietnamees restaurantje waar we een heerlijke maaltijd voorgezet krijgen. Al mijmerend hebben we het over onze tocht. Ans zegt dat ze er zonder mij nooit aan was begonnen, en ik zeg dat ik zonder haar nooit op het idee was gekomen. Kortom, teamwork!