Het kan dus echt…

Frankrijk, Beaufort, 51 km 1345 op

We hadden een camping die pal aan een drukke weg ligt en dan zijn oordoppen een probaat middel om te kunnen slapen. En ondanks de herrie vielen we snel in slaap en hebben heerlijk gepit. Op het programma stonden de Cormet de Roselend en daarna de Col du Pré. De eerste is een prima klim met hellingen tot 9% over een afstand van 18 km. Alles bij elkaar zo’n 1000 m stijgen. We nemen de tijd en dan komt het altijd goed. Iedere keer ziet een col er weer anders uit. Op deze col is tot bovenop de melkveehouderij actief. Een echt streek product is hier de Beaufortkaas. Een lekkere pittige kaas. Een dweper zou zeggen dat je de kruidenrijke alpenweiden erin proeft. Ik zou zeggen steek maar eens zo hap gras achter de kiezen. Na de col volgt een prachtige afdaling met weer andere rotsformaties dan we tot nu toe hebben gezien. Zo komen we bij Lac de Roselend waarvan net als alle andere meren waterniveau veel te laag is. De Col du Pré is een venijnig steile klim, maar gelukkig hoeven we die niet van de andere kant te nemen. Dat is pas echt een klim. Onderweg worden we voorbijgesneld door een 100 cols fietser. Hij staat water te tanken in Beaufort en wij spreken hem aan. Hij is 9 juli vertrokken uit Saverne en verwacht daar vrijdag aanstaande weer aan te komen. Voor de snelle rekenaars onder ons, dat is dus in 20 dagen. Wij hebben onderweg diverse keren gezegd dat dat nooit kan als je de route helemaal fietst zoals staat aangegeven. Die snelle jongens moeten wel smokkelaars zijn. Maar het kan dus echt! Hij heeft bij 3 vorige tochten ervaring opgedaan hoe je dit aanpakt. Bijvoorbeeld geen tent maar een tarp. Fietsen van ‘s morgens zeven uur totdat het donker wordt. Tussendoor het lichaam afkoelen in een bergbeek als het te heet is. En alles eten wat er te krijgen is. Nog even gevraagd naar het aantal hoogtemeters. Hij komt ook hoger uit, zo ongeveer op 90.000 m in plaats van 70.000. Dat is dus nog een discussie. Wij wensen Lieuwe, want zo heet hij, een goeie reis.