Mont Aigoual

Frankrijk, Rousses, 54 km en 1573 op

Stevige dag voor de boeg. De route vanuit Le Vigan wordt als extra zwaar aangegeven en daarmee is niks te veel gezegd. Daarna volgt de Col de Lusette. Een onregelmatige klim met soms hellingen van meer dan 12%. We doen het dus rustig aan. Temeer omdat we constateren dat ik gemiddeld net wat sneller rijd dan Ans. Dus vanaf nu hou ik me iets meer in zodat het verschil minder groot is. En eigenlijk bevalt ons dat prima. Nadat we boven op de col zijn aangekomen hebben we uiteraard een foto gemaakt en rijden snel door naar een dorp iets verderop. We zijn beiden redelijk gammel en eten daar heerlijk samen met twee Fransen die arriveren op een tandem. Ondertussen genoegelijk zitten kletsen over van alles en nog wat. Het laatste deel naar de Mont Aigoual is een hele sympathieke klim die we in alle rust kunnen uitvoeren. Het uitzicht boven op de berg is rondom fenomenaal. Na de gebruikelijke plichtplegingen, foto en wat drinken, rijden we door naar Rousses. Een hele mooie afdaling door, naar onze smaak, heel apart gebied. Zo passeren we een kleine hut waar kennelijk een mevrouw haar leven heeft gesleten. Alleen, en gezien de beschikbare ruimte niet zo vreemd. De camping in Rousses hebben we voor ons alleen. Ongeveer een halve hectare voor € 15. Gelukkig is in het dorp een restaurantje waar we kunnen eten want anders hadden we nu ons brood van afgelopen middag op moeten eten en hadden we morgenvroeg niks. Al met al vandaag dus de juiste keuzes gemaakt. Ze zeggen dat het op deze hoogte gemiddeld ‘s nachts wat frisser is. Hopelijk kunnen we er heerlijk door slapen.