Meters maken

Frankrijk, Astaffort, 108 km en 773 op

Niet gedacht toch gebeurd. We verwachten vandaag een hete dag en zitten om 7:00 uur op de fiets. Ondanks klimmen en dalen schieten we lekker op. De eerste koffie in Puy l’Eveque. Een oude stad maar lang niet zo mooi gerenoveerd als menig kleiner dorp waar we doorheen fietsen. In Mauroux nog een bak koffie bij Justine aan een heel mooi pleintje. Een grotere stad is Tournon. Maar die ligt zoals veel dorpen en steden in dit gebied op een rots. Dus een bezoek betekent nog meer hoogtemeters. Ook de camping in Beauville, waar we willen blijven, kunnen we alleen bereiken met een klim van 150 m. en ook nog buiten de route. Dat doen we dus niet! Gezien het goede fietsweer besluiten we om verder te fietsen en ons doel wordt uiteindelijk A. We fietsen door het wijngebied van de Cahors dat wat ons betreft weinig uitstraling heeft. Ook de rest van het gebied waar we doorheen fietsen vinden we saai. Dunes is daarentegen een mooi plaatsje met een prachtige pleintje. In A. treffen we de camping municipal met de beheerder die ons heel hartelijk welkom heet. Hij maait speciaal voor ons het gras nog even. Hij is druk bezig met het voorbereiden van het seizoen, zegt hij en daarom is het links en rechts nog wel een zootje. Die troep komt onder andere doordat in de winterperiode het terrein overstroomt en de rivier de Gers het een het ander op het terrein achterlaat. Terwijl ik dit verhaaltje schrijf komt hij nog terug op mijn opmerking van de zooi voor de receptie. Hij voelt zich aangesproken. Uiteindelijk begrijpt hij het wel en roept: “Merci ha ha ha”. Bij deze vast gelegd door mijn telefoon.