Heenreis met Deutsche Bahn

Frankrijk, Saverne

donderdag 26 mei 2022, Lochem, Nederland
Afgelopen dagen grammen jagen. Je hebt geen idee hoe je op gewicht kunt besparen. Zo weegt bijvoorbeeld de ene stekker voor de iPhone 70 g gram. De ander 20. En je hebt wasknijpers van 4 g gram maar ook van 8 g gram. Maar we torsen ook ieder een kilo multodextrine mee. Vandaag met de trein naar Offenburg en morgen echt aan de bak.

vrijdag 27 mei 2022, Offenburg, Duitsland
Vandaag in Offenburg. Onze trein uit Hengelo had gisteren een half uur vertraging. Daardoor misten we de aansluiting op de IC E naar Frankfurt. Bij een latere trein ontbrak natuurlijk de juiste reservering en mochten we niet mee. Bij de ticket Office zocht een behulpzame mevrouw naar een een trein waarin we met 2 fietsen mee konden naar Frankfurt. De eerste mogelijkheid was om 21.00 uur. Een andere beambte van de DB maakte voor ons een briefje en een treinkaart met een reservering voor twee fietsen. Uiteindelijk arriveerden we gisteravond in Frankfurt. Met het briefje moesten we bij de infobalie vragen om een hotel te boeken. Daar was de man in Frankfurt het niet mee eens. "Schöne College:" in Hannover klaagde hij. Hij verzon allerlei motieven om ons af te schepen. Zo beweerde hij dat wij een andere trein hadden genomen omdat bleek dat het nummer van de trein en dat van de tang van de conducteur niet hetzelfde waren. Kortom we moesten het maar uitzoeken en kregen ook de schuld van een rij met 50 wachtenden achter ons. Uiteindelijk hebben we zelf een hotel geboekt en bleek de volgende ochtend dat we gewoon de kosten via een declaratieformulier in rekening kunnen brengen. Dat hebben we gedaan. Dus vandaag met een lokale boemel naar Offenburg gereisd. Voor de Nahverkehrzug is geen reservering voor de fiets nodig. Vandaag hebben we ons vermaakt in Offenburg en bereiden we ons voor op onze eerste fietsdag morgen naar Saverne. Ans is vergeten haar helm in te pakken. Dus eerst een nieuwe helm gekocht waar ze heel blij mee is.

28 mei 2022,
Eerst nog vlak fietsen. We hebben onze route gepland over Straatsburg en daar ook bij een bakker lekkere koffie gedronken. Straatsburg is mooi jazeker en we hebben er wel 1 foto gemaakt. Op afstand zien we de Elzas al liggen en geleidelijk aan merken we aan de hellingen dat we in de Elzas zijn aangeland. Toch enkele hellingen waar je serieus moet trappen. We vinden de de camping in Saverne en doen onze inkopen in de supermarkt. Het weer is lekker en we genieten van een lekkere zonnige middag. De camping is prima voor slechts € 13.

Trouwens, daags voor ons vertrek is Ans van de fiets gevallen. Natuurlijk op de knie. En wat schetst onze verbazing. De slijmbeurs is foetsie.