Cent cols

Frankrijk, Saverne, 71 km en 976 op

Dat zijn ze dan, 100 cols met een grote korrel zout, zoals ik gisteren al schreef. Voor de laatste etappe hoopten we op wat clementie van de opsteller. Helaas, vanmorgen meteen met koude benen een helling van 10%. Daar word je wel wakker van. Heel bijzonder is de Mont Sainte Odille, waar bovenop een klooster is gesticht. We parkeren onze fietsen voor de poort en nemen rustig de tijd om het klooster te bezoeken. Daarna dalen we af langs prachtige rotspartijen en de geneeskrachtige bron van Sainte Odille. Zoiets als Lourdes maar dan dichter bij en minder beroemd. De dorpen zien er met hun vakwerkhuizen en vele bloemen heel schilderachtig en gezellig uit. Een feest om doorheen te fietsen. Natuurlijk zitten nog enkele klimmen in het verschiet waaronder die naar col 111. Gelukkig hebben we net daarvoor nog een bakkie gedaan met een stuk Schwartzwalder kirsch. Normaal kunnen we met z’n tweeën amper zo’n moot op, nu hebben we er allebei 1 helemaal burgemeester gemaakt. En met de buik vol dus de col op. De Col du Schanz, met een dubbelzinnige aanduiding Arrivee, heeft helaas geen eigen bord, maar wel een prachtige Sequoiadendron giganteum, die aangemerkt is monumentale boom. In het laatste stuk zien we drie keer Saverne 11 km staan. Onze route gaat echter nog net even een stukje de Vogezen op om ons een laatste côte te laten fietsen met een paar steile klimmen. Voor het afleren zullen we maar zeggen. Het enige voordeel daarvan is een mooi uitzicht op Saverne en een soort van vrije val naar het centrum en het station om de laatste foto te maken. We kiezen geschoten beer niet voor een camping maar voor een bed in hotel Europa. En tot slot zingen wij:”Harry bedankt, Harry bedankt, Harry, Harry, Harry bedankt”. Want Harry bracht Ans op het idee om deze tocht te fietsen. Ons motto was: “Je hebt geen idee waartoe je in staat bent totdat je het probeert”. We zijn een hele bijzondere en onvergetelijke ervaring rijker!!

Ps. Woensdag 10 augustus met de FlixBus naar Hengelo. En dan nog een eindje vlak fietsen naar Lochem.

Fantastisch!! Jullie hebben het gedaan! En hoe? Super.

Floor 2022-08-08 17:18:05

Echt respect. Gefeliciteerd. Top. Hoe ga je ooit weer wennen aan fietsen in vlakke Nederland. Hebben jullie een afkick programma?

Jan Jans 2022-08-08 17:45:09

Ik heb er op het moment geen woorden voor, wat een pracht avontuur zijn jullie samen aangegaan. Gefeliciteerd met het wederom bereiken van Saverne via de nodige "hobbels". Jullie bedankt😉, voor de prachtige verhalen en mooie foto's, goede reis terug en tot in Lochem.

Harry 2022-08-08 17:51:24

Ps. leuk om te zien dat jullie er ook ondersteboven van zijn!

Harry 2022-08-08 17:52:44

Ans en Jos, ik heb vol bewondering alle dagen jullie belevenissen en inspanningen gevolgd. Wat een prachtige verslagen over jullie enorme prestatie. Proficiat. Toppie!!

Gerrit Ruesink 2022-08-08 19:25:13

Geweldig, een ander woord heb ik er niet voor. Natuurlijk jullie fietsprestatie maar ook de geweldige verhalen. Een genot om te lezen.

Rob Harkema 2022-08-08 19:34:10

Zo jongens wat een pracht en krachttoer hebben jullie geleverd! En wat zal het wennen zijn om straks niet om zes uur op de pedalen te klimmen….dat wordt afkicken! Grappig dat het nu gedaan is, ik dacht dat jullie van 26 tot 26 onderweg zouden zijn….of hebben jullie extra snel gefietst? Goede thuisreis maar dat is het minst spannend!

Ineke Adriaansz 2022-08-08 21:45:36

Tjonge, tjonge wat een prestatie! Van harte gefeliciteerd! Met stijgende bewondering, respect en ontzag hebben Ineke en ik jullie gevolgd. Met ruim 73 prachtige verslagen en bijna 400 foto’s hebben jullie ons meegenomen in dit sportieve en onvergetelijke avontuur. Dat wordt afkicken om die niet meer te kunnen lezen en te zien. Dank dat jullie ons op deze manier op de hoogte hebben gehouden! Een goede reis terug naar Lochem,…net op tijd voor de verjaardag van Ans. En….petje af en diepe buiging!!

Robert Cotterink 2022-08-08 22:19:16

Nogmaals gefeliciteerd met het behalen van deze kracht toer. Ik vind het een enorme prestatie en voor de rest van jullie leven een schat aan herinneringen , maar gelukkig hebben jullie de foto's nog. Ben benieuwd hoe jullie gaan afkicken en of jullie bij moeten slapen en rusten. We zien jullie hopelijk spoedig. Ook de groeten van Marianne.

Peter 2022-08-09 13:39:10

Goed gedaan toppers!!! 🍻 Bedankt dat we stukjes achterop mee konden genieten😘

Ellen 2022-08-10 18:21:48

Gefeliciteerd, wat een prachtige reis! Bedankt voor jullie leuke verhalen om mee te genieten!