Zon en wind

Frankrijk, Arpaillargues, 55 km en 350 op

We vertrekken op tijd voor volgens ons een makkelijk ritje van dik 50 km. Eerst nog een paar cols en daarna afdalen vanaf de Cevennes. Je zou zeggen van de bult af en lekker rustig afdalen naar het Rhônedal. Vanaf het eerste moment fietsen we in de volle zon en eigenlijk is dat de hele tocht het geval. Zo tussen de bergen hadden we nog enige beschutting maar geleidelijk wordt het landschap met wijngaarden, olijfbomen, gemaaide graanvelden en voor de rest veel steeneiken veel opener. De wind heeft daardoor vrij spel in dit gebied. Vanwege onze bepakking moeten we af en toe tegen de wind aan leunen. Van een makkelijk ritje is dus niet echt sprake. Toch hebben we nog enkele leuke foto’s gemaakt, onder andere van een 'wijnfabriek'. Om 12 uur zijn we op de camping en kunnen heerlijk zwemmen en wachten in schaduw tot we weer wat kunnen gaan ondernemen. Bij navraag op de camping blijkt het inderdaad de mistral te zijn, een felle wind uit het noorden, die we het grootste gedeelte vandaag in onze flank hadden, maar af en toe ook pal op kop.