Col du Grand Colombier

Frankrijk, Songieu, 39 km en 1452 op

Hier hebben we 3500 km voor getraind! Jemig wat is die Colombier een heftige berg. Vooral omdat wij hem vanuit Anglefort moeten beklimmen. Volgens de officiële informatie is de weg vanuit Culos dicht. Op de top horen we dat je met de fiets er wel langs had gekund, zoals zo vaak het geval is. Maar goed, wij zijn tevreden met onze keuze van gisteren en moeten er niet aan denken dat we gisteren vanuit Colos hieraan waren begonnen. Dan was het martelen geworden, dat was het nu ook maar wel met een zacht zweepje. Vooral het eerste deel was vrijwel constant rond de 10% en dat is met onze bepakking een stevige klus. Vooral ook omdat de weg nogal saai is. Met onze aanpak, om de paar kilometer een korte stop om te drinken en te eten, komen we prima boven. Bij deze berg moet je echt tot de allerlaatste meter aan de bak blijven om op de top te komen. Maar en de beloning is weergaloos. Een geweldig uitzicht over het dal van de Rhône, richting de Alpen met de Mont Blanc en aan de noordkant een dal als onderdeel van de Jura. We drinken koffie en eten onze broodjes met appelmoes van gisteren. Na een wandeling op de berg glijden we naar beneden. Er volgen nog wat hobbels en zo arriveren we een Songieu, op de gemeentecamping met 1 ster. Er zijn andere campings met meer sterren die slechter uitgerust zijn. Hier is het sanitair helemaal top. Kleine handicap is, in het dorp zijn geen voorzieningen. Dus we eten vanavond onze resten couscous met de rest van de kip die Ans gisteravond gedeeltelijk afgekloven heeft. En nog wat andere resten als we dat in de tas tegenkomen. In het volgende dorp is volgens de kaart een Vivalwinkel.