Dag 4 Lier - Duffel

België, Lier

Op de Grote Markt van Lier bij het stadhuis startten we om 9 uur onze vierde dag op weg naar Brussel. We lopen langs een aantal markante punten. Ook de slaapplek Bed Muzet is echt een Cultuur Hostel. Leuke eenvoudige slaapplek. De Zimmertoren - vergelijkbaar met Eise Eisinga - was ook bijzonder en lopend over de markt kwamen we uit bij schapen - zie foto
Het beeld van Felix Timmermans in Lier trok onze aandacht vanwege het bezoek aan Frans Timmermans. Peter vond in de literatuur van Felix dat hij ook iets had met kruiwagens. Lees deze oude tekst uit het boek Pallieter
"Als Pallieter koffie had gedronken met rhubarberspijzen-boterhammen, ging hij een stuk van zijnen hof bebeeren, om er nadien schorseneelen, postelein en bloemkooltjes op te planten. Hij schepte den drek uit het gemak in een beervat dat hij op een kruiwagen naar den omgeschupten grond voerde. Daar zwierde hij hem in breede geuten over den grond dat seffens heel de lucht er naar rook. Charlot deed de deur toe."
Pallieter = hoofdpersoon in zijn boek
bebeeren = stront uitrijden.
gemak = wc
beervat = giervat
drek = stront

We lopen dan langs de rivier de Nete en de eerste stop is bij het PIME in Lier. Zij staan voor leren over natuur en milieu voor duurzame ontwikkeling. Als Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie hebben ze een breed activiteitenaanbod voor leerlingen van het basis-, secundair en hoger onderwijs. Er is ook een uitleenpost waar je als leerkracht of organisatie gratis veldwerkmateriaal kunt lenen. En ze hebben een prachtige natuurtuin. Jaarlijks bezoeken heel wat leerlingen het PIME om te leren over de natuur in de natuur. Dit doen ze aan de hand van verschillende activiteiten die wij ontwikkeld hebben, telkens op maat van hun niveau. Zo hebben ze activiteiten voor het basisonderwijs en activiteiten voor het secundair onderwijs. Zij zetten sterk in op ervaringsgericht leren en buiten leren om een excursie zo betekenisvol mogelijk te maken.
Er is een plek ingericht met de verschillende biotopen die terug te vinden zijn in de Netevallei: grasland, bos, moeras en poel. Afhankelijk van de activiteit voeren leerlingen verschillende onderzoeken uit (biotische en abiotische factoren, biologisch en chemisch wateronderzoek, …). Op die manier leren ze dat niet alle planten en dieren dezelfde omstandigheden nodig hebben om te kunnen overleven. Hoewel het terrein niet overdreven groot is (ongeveer 5 ha), proberen we de natuurbeleving en –educatie ook open te trekken naar het brede publiek. Langs de paden staan verschillende informatieve bordjes opgesteld die de bezoeker uitnodigen om eens stil te staan bij de natuur en er in meer detail naar te kijken.

In de tuin van PIME is een vijver waar we stilstaan bij het belang van water met een ceremonie op initiatief van Frans-Willem en onder begeleiding van Hilde en Klaas. Even een moment om ons bewust te verbinden met het water en elkaar. We delen onze dankbaarheid onderling en met het water. Tijdens de ceremonie heeft de natuur haar waardering en ondersteuning voor ons initiatief duidelijk gemaakt. Vooral de kikkers waren heel uitgesproken. Tijdens de ceremonie waren ze stil en na afloop hadden ze het hoogste woord. Het was mooi en aangemoedigd door de kikkers zijn wij weer vertrokken.

We vervolgen onze weg naar VELT Samentuin Ganzenhofkes in Duffel. Samentuin Ganzenhofkes is een project van lokaal bestuur Duffel in samenwerking met VELT (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren). Er wordt uitsluitend ecologisch geteeld in de samentuin. We krijgen hierbij ondersteuning van onze VELT-begeleiders, dit o.a. op de ‘Leerrijke Wandelingen’. Dan wandelen zij samen met zowel de doorwinterde als de onervaren samentuinders langs de tuintjes en worden tips en ervaringen uitgewisseld. Zaadjes, plantjes en een teveel aan oogst worden sowieso steeds spontaan gedeeld onder de samentuinders.
We houden er een pauze met een drankje en een hapje en gaan in gesprek met de tuiniers. Een deel van hen loopt wellicht die dag mee vanuit Lier.

Onze bodemkundige Peter Vanhoof gaf een demonstratie over hoe je de bodemstructuur goed kunt bekijken. Daaraan gekoppeld legt hij uit hoe je als tuinier of landbouwer de kwaliteit van je bodem beoordelen en verbeteren. Peter doet een aantal grondtesten en krijgt veel aandacht van omstanders.

Daarna gaan we verder naar het Fort van Duffel. Daar was om 17 uur een lezing door Jos Willemsen over synergie en syntropie. Jos Willemsen laat zien hoe we samen met andere soorten het succes van leven en het succes van productie in uitdijende cycli steeds meer kunnen vergroten. We gaan het circulaire gedachtegoed op de proef stellen om met een nieuwe werkelijkheid aan de slag te kunnen gaan: van sustainability naar createability naar giving life the ability to create ever more life!. Jos Willemsen werkt als landschapsontwikkelaar en als natuurboer, schrijft en publiceert over regeneratie en is onder meer bekend van de film ‘JOS – de mens als nuttige soort’ die nu te zien is op Vimeo: https://henkfilm-ecofilms-ecodocs.vhx.tv/products/jos-de-mens-als-nuttige-soort

En . . . . heerlijk gegeten in het Fort.
Martijn: "Samen met Peter van Hoof heb ik het traject van Lier voorbereid en door de dag facilitair van alles voorzien. Dat vond ik ook erg leuk om te doen. Daarmee weer eens te meer ervarend wat er achter de schermen bij komt kijken om het ervoor op rolletjes te kunnen laten verlopen. Het was een groot genot!"

Daarna gingen we over de Netedijk naar het domein Roosendael in Walem en deden we de auto-logistieke-dans om de auto's en kruiwagens weer op de juiste plek te krijgen.