Dag 22 - 13 mei Bermerie

Frankrijk, Bermeries

English and French - below (via Google translate)

Vogels vliegen van oost naar west.
Regenwormen bewegen van noord naar zuid.
Op de grens van België naar Frankrijk zijn we op de helft van de Krui-tocht.
We hebben daar wel even bij stilgestaan met het achterlaten van een 100 euro biljet in de grond.

Voorbij de grenzen.
De gedachte dringt zich op hoe het eigenlijk zit met landsgrenzen. De natuur herkent niet de lijnen die we op landkaarten trekken; kijk naar de vogels en de regenwormen. Hebben we als mens ons aan de natuur onttrokken?
Hierover nadenkend kwam het verhaal van mijn zoon Fabian op, die vertelde dat in Leuven (waar hij met gezin woont) op meerdere plaatsen mensen de hekken, hagen en schuttingen van hun achtertuin weghalen om er iets gezamenlijks van maken. Ik zie dit als een eerste stap op weg naar de bewustwording dat we anders kunnen nadenken over grenzen tussen landen.

Wim van Dijk liep mee en had halverwege de dag zijn camper geparkeerd. Dat kwam goed uit, zodat we aan het eind van de dag samen in zijn camper konden eten. Heerlijk gegeten en de volgende dag ook ontbeten. Zo valt het toeval ons al meerdere keren toe.

We belanden bij de de CSA boerderij Terres de Sens in Bermeries, waar net de markt voor de CSA leden open was.. Morgen meer hierover.

ENGLISH
Birds fly from east to west.
Earthworms move from north to south.
On the border from Belgium to France we are half way through the Krui tour.
We did think about that for a while by leaving a 100 euro bill in the ground.

Beyond the borders.
The idea arises as to what the actual situation is with national borders. Nature does not recognize the lines we draw on maps; look at the birds and the earthworms. Have we as humans withdrawn from nature?
Thinking about this, the story of my son Fabian came up, who told that in Leuven (where he lives with his family) people in several places remove the fences, hedges and fences from their backyards to make something common out of it. I see this as a first step towards realizing that we can think differently about borders between countries.

Wim van Dijk walked along and had parked his camper halfway through the day. That worked out well, so we could eat together in his camper at the end of the day. Delicious food and breakfast the next day. Coincidence has already happened to us several times.

We end up at the CSA farm Terres de Sens in Bermeries, where the market for CSA members had just opened. More about this tomorrow.

FRANÇAIS
Les oiseaux volent d'est en ouest.
Les vers de terre se déplacent du nord au sud.
À la frontière entre la Belgique et la France, nous sommes à mi-chemin de la tournée Krui.
Nous y avons pensé un moment en laissant un billet de 100 euros par terre.

Au-delà des frontières.
L'idée se pose quant à la situation réelle des frontières nationales. La nature ne reconnaît pas les lignes que nous traçons sur les cartes ; regarde les oiseaux et les vers de terre. En tant qu'êtres humains, nous sommes-nous retirés de la nature ?
En pensant à cela, l'histoire de mon fils Fabian est venue, qui a raconté qu'à Louvain (où il vit avec sa famille), des gens à plusieurs endroits enlèvent les clôtures, les haies et les clôtures de leur arrière-cour pour en faire quelque chose de commun. Je vois cela comme un premier pas vers la prise de conscience que nous pouvons penser différemment les frontières entre les pays.

Wim van Dijk marchait et avait garé son camping-car à mi-journée. Ça a bien marché, on a pu manger ensemble dans son camping-car en fin de journée. Nourriture délicieuse et petit déjeuner le lendemain. La coïncidence nous est déjà arrivée plusieurs fois.

Nous arrivons à la ferme CSA Terres de Sens à Bermeries, où le marché des membres CSA vient d'ouvrir. Plus d'informations demain.

Wow wat goed - bijna bij de grens met Frankrijk en op de helft van deze tocht - mooi beschreven dat de Aarde ons bedachte landsgrenzen niet kent of herkend 🌎 #eenaarde - mooie tweede helft 🔆

Ronald Havermans 2022-05-13 19:22:42

Zo te lezen verloopt je tocht voorspoedig. We genieten elke dag van je verhalen. Veel succes en we blijven je volgen, Vincent en Cilia

Cilia Smit-Siemensma 2022-05-13 19:29:01

Fantastisch Henry, wat een bijzondere reis! Geniet elke dag van je verhaal en foto's. Zo loop ik een ietsje pietsje met je mee! Knuffel Edith.

Edith 2022-05-13 21:12:05

Proficiat Henry, op de helft van de krui-tocht, petje af! Lees je verslagen graag, heb bewondering voor alle stappen die je zet voor een florerende Aarde. Op een goede, inspirerende en gezonde 2e helft, warme groet,

Alide 2022-05-13 22:56:08

Gefeliciteerd Henry, met deze mijlpaal! Ook wij zijn 'virtuele meelopers', dagelijkse volgers. Wat een pad, wat een leven, 19 kilometer lijkt ons toch echt welk heel ver... of is dat anders voor een echte kruier? Geweldig, we wensen je alle goeds voor de tweede helft. Op naar Parijs!

Josien en Rinke 2022-05-13 23:34:01

Mooi, Henry, zowat op de helft en aangekomen in ‘la douce France’! ‘Bonne continuation’ op de 2e helft 👍!

Jeanne-Marie 2022-05-14 14:05:59

Het was een hele mooie ervaring de afgelopen 2 dagen met Henry mee te lopen! De inspirerende en reflecterende gesprekken waren heel mooi Inderdaad geweldig dat Henry al de helft van de tocht heeft afgelegd. Veel succes met de 2de helft en ik kan het iedereen aanraden een dag of meer mee te lopen!

Barthold van Hasselt 2022-05-14 17:36:59

Iedere avond nadat ik jouw verhaal gelezen heb denk ik: ‘zal ik op de fiets stappen en hem achterna fietsen met een lepeltje ‘zoete aarde’ uit de buurttuin in Zoetermeer
.’ Ik ben wortelverhalen aan het verzamelen. Binnenkort is de tentoonstelling ‘geworteld’ hier in de stad. Genoeg linkjes met de krui tocht! Goede reis en dank voor de inspiratie!

Jannie van Maldegem 2022-05-14 20:39:55

dag Jannie. Natuurlijk kun je dat doen. Zo'n actie krijgt vast aandacht en zal daarmee het belang van zorg voor de Aarde extra promoten. Je komt dan wellicht door de Wortel Kolonie waar we op dag 6 waren. Groet Henry