Dag 3 Westmalle - Ranst

België, Ranst

We starten de dag met een uitzwaaihappening van studenten die ook op Heibrand verblijven.
We lopen vandaag vanaf HeiBrand in WestMalle naar de Dobbelhoeve in Schilde, een gemengd bedrijf met winkel die al meer dan 30 jaar staat voor biologisch en duurzaam. Boer Piet draagt op een ecologische manier zorg voor de bodem, hij bewaakt de biodiversiteit op en rond de akkers. Ik hoorde voor het eerst van het idee om met slappe trekkerbanden over het land te rijden om de grond minder te belasten. Ik ontving ook van Piet een eetlepel aarde voor in de fles die we aan Frans Timmermans overhandigen.

Daarna lopen we naar Boomgaard de Droomgaard van voormalig huisarts en nu hof-arts Eric Boydens waar hij patiënten in zijn boomgaard behandelt tegen stress en burn-out en zich ook bezighoudt met het mycelium in de grond. “Stress, overspanning, vermoeidheid, chronische uitputting, burn-out depressie en suïcide: de uitputting bij al deze mensen is de spiegel van de uitputting van de samenleving.” Aldus Eric Boydens. Hij vertelt tijdens het bezoek over zijn visie op burn-out en ecologie. Theo was erg blij te horen van een arts hoe belangrijk de grond en de zorg ervoor is.

Pal naast de Droomgaard is het Land van de Aarde van Sandra en Wesley die zich bezighouden met Natural farming en het land ook met een crowdfundactie uit de markt willen halen en dat stukje Aarde (1,2 ha) teruggeven aan zichzelf, zodat we het vanuit hoederschap ervoor kunnen zorgen. Peter Vanhoof doet er een grondonderzoek en Eric neemt alles op video op, zodat Sandra en Wesley er ook kennis van kunnen nemen als zij terug zijn van vakantie
Eric zorg voor drank en soep en iets erbij.
Daarna weer het vaste ritueel van slaapplekken en vervoer regelen en auto's vanaf het beginpunt van de dag terughalen.

NB de route vastlegging is niet helemaal goed gegaan. Er zitten ook autoritten bij voor logistiek vervoer.

Wat verzamel je mooie verhalen Henry

Manon 2023-05-27 01:02:01

Fantastisch zoals jullie bezig zijn! Jammer dat het niet voor al onze Boeren mogelijk is om deze ommezwaai op korte termijn te maken In ieder geval zet je al veel mensen aan het denken Het begin wordt gemaakt .succes!!!!!