30 augustus Van Berlijn naar Varik

Nederland, Varik

Op deze dag heb ik de Brandenburger Tor en het Kennedy plein bezocht en aan het einde van de dag weer naar huis.
Het bezoek aan Berlijn bracht mijn gedachten weer bij de ceremonie op 5 mei in Brussel tijdens de Krui-tocht waar een stuk van de Berlijnse muur staat met de beeltenis van Kennedy.
In dit filmpje ( https://youtube.com/shorts/iInPSMleNxc ) loop ik over een pad waar eens de Berlijnse muur stond. Hoe nu alles weer verbonden is. Dat dit een inspiratie mag zijn voor de vele plekken op Aarde waar nog verbinding nodig is.

De tocht naar Berlijn (uren rijdend kun je heerlijk wegmijmeren) begon met het verkennen van het woord eigendom. Voor heel veel mensen is het nog een stap te ver om überhaupt (ik heb wat Duitse woorden opgepikt) het eigendom denken los te kunnen laten. Wat ik zocht is een woord, een gedachte, die het eigendom even laat voor wat het is en uitnodigt tot verkenning van het nieuwe. Het eerste wat op de heenreis opkwam was: eigendom 2.0 of eigendom next level. Het idee daarbij is om eigendom niet meer vanuit (geld)belangen te verzorgen, maar vanuit gezamenlijke zorg voor elkaar en de Aarde.
Op de terugweg ontstond een nieuwe gedachte. Veel wordt gesproken over de SDG's (Sustainable Development Goals van de VN). Dat zijn er 17 en veel grote bedrijven werken ermee. Wat ik daarin nog mis is om echt vanuit je hart de verbondenheid met de Aarde en zorg voor de Aarde vorm te geven. De gedachte die opkwam is om doelen van 1 t/m 17 vooraf te laten gaan door SDG zero.
De titel van die SDG zou dan kunnen zijn; SDG 0. Chief Seattle "The Earth is precious" De Aarde als basis van waaruit alles start.
Zie de foto met het geschrift van Chief Seattle.
Van 9-18 september ben ik in Italië voor de Franciscus tocht naar Assisi.

Henri, ik blijf je graag volgen. Ik vind het zo mooi dat je je inzet voor onze aarde. Chapeau