kairoura

Nieuw-Zeeland, Canterbury

Weer een lange en spannende reis vandaag. We gaan naar Kaikoura. We kregen te horen dat de weg van Christchurch naar Kaikoura gesloten was. Leve internet. Gisteren zag ik inderdaad dat de weg gesloten was maar las ook dat de weg vanmorgen open zou gaan. Dus wij vol goede moet op weg. We kozen voor de toeristische route en niet de route via de highway. Mooie route, maar ook lange saaie stukken. Perfecte tijd om dan te mediteren. We vonden het wel vreemd dat Kaikoura niet te vinden was met het gps systeem. Maar onderweg zagen we borden dat de weg inderdaad open was. Hoe dichter we bij Kaikoura kwamen hoe beter we zagen wat de aardbeving 5 maanden geleden heeft veroorzaakt. Bij sommige stukken van de weg moesten we omrijden omdat er hele stukken weg weggevaagd waren. En om de 100 meter moesten we wel wachten omdat er steeds maar van 1 richting verkeer mogelijk was. Bij sommige stukken langs de rotsen stonden scheepscontainers. Deze waren er geplaatst om ervoor te zorgen dat ze aardverschuivingen tegen zouden houden. Ze doen er alles aan om het toerisme hier weer op gang te krijgen. Maar goed we zijn veilig aangekomen in Kaikoura. Nu maar hopen dat er niet teveel regen gaat vallen zodat we ook weer veilig terug kunnen.
Bij aankomst zijn we meteen naar het bureau gegaan om een tocht met de dolfijnen te boeken. Het is zeker dat we morgen gaan. Wat niet zeker is of we met ze kunnen zwemmen. De kans erop is er wel maar de kans is wel klein. Dat heeft te maken met de stromingen en het weer dat hier is geweest. We zullen zien morgen. Ook het spotten van walvissen is onzeker. Door de aardbeving is een stuk van de haven weggeslagen. Daardoor kunnen de boten niet in de haven komen en moeten ze wachten op hoog water. Daarom kunnen ze nu maar 3 keer per dag ipv 16 keer per dag uitvaren. We staan nu op een wachtlijst. Waarschijnlijk gaan we ook nog naar albatrossen, maar even kijken hoe het de komende dagen gaat lopen. Duimen maar. Misschien hebben we meer geluk, of net zoveel geluk het is maar hoe je het bekijkt dan in Franz Joseph.

Fingers crossed voor de dolfijnen.

Marika 2017-04-10 08:04:20

dat wordt duimen voor de dolfijnen hoeveel kansen hebben jullie houdoe en tot morgen

tent 2017-04-10 09:39:39

Hoi Frans en Ingrid van uit Eindhoven even laten weten dat het met dolfijnen zwemmen iets heel speciaals is,het is raar om je te laten gaan en het niet zelf in de hand hebt ben benieuwt hoe jullie dat ervaren. En voor 12 April nog van harte gefeliciteerd en zal aan je denken, proost. Nu ga ik naar me zus haar verjaardag, tot de volgende keer.