Kia Ora

Nieuw-Zeeland, maori village rotorua

Vanochtend even uitgeslapen. Daarna op ons gemak wat gegeten en toen de "stad" in. We hebben vandaag even kunnen zien wat de aarde in zich heeft. In het een park dicht bij de camping was het eerste meertje te zien met vulkanische activiteiten. En ja het stonk echt. Na wat tuinen te hebben bekeken en boodschappen gedaan zijn we naar de camping terug gegaan. Daar waren twee mineraal baden. Erg lekker om in 38 en 40 graden water te liggen. Daarna wat gegeten en ons klaar gemaakt voor de Maori show. We zijn met de Waka (middel van reizen, of wel gewoon de bus) naar het Maori dorp gereden. Daar vond de hongi plaats. Dit is een welkomst gebaar van de Maori. Er wordt de rechterhand gegeven en de linkerhand word op de schouder gelegd. Daarna word de neus twee keer tegen elkaar gedrukt. In de bus was al onze leider van de Waka gekozen. Er volgde een welkoms ceremonie. Erg leuk en indrukwekkend. Daarna wat geleerd over de cultuur van de Maori. Een cultuur van veel respect en liefde naar elkaar toe. De mensen zijn ook enorm vriendelijk. Daarna dans en zang gehoord en gezien. En natuurlijk de Haka. Wat kunnen ze lelijk kijken en wat hebben ze een lange tong. Daarna de Hangi. Dit is een maaltijd die in de grond wordt gemaakt. Een grote kuil met lava stenen, daarin het vlees, groente en een cake. Dat wordt dan afgedekt met doeken en zand en dan in 4 uur gaar worden. Daarna met z'n allen de maaltijd die natuurlijk eerder op de dag al gemaakt was opgegeten. Bijzonder en erg lekker.
Kort om leuk om wat te weten te komen over de Maori cultuur.
Wel in een bus vol met Amerikanen, maar daardoor niet minder leuk.

Kia ora of wel hallo, welkom, tot ziens, veilige reis toegewenst.

Hallo Ingrid en Frans, Mooi om een beetje mee te maken , en te leren over de cultuur en tradities van de Maori's. Ik geniet van je reisverslag. Groetjes,Toos

Toos maas 2017-03-14 08:46:35

wat zullen jullie veel te vertellen hebben als jullie thuis zijn ik print alles uit om weer eens te lezen geniet van alles en tot de volgende keer doeiiii

tent 2017-03-14 08:47:38

Wow wat een ervaringen doen jullie op, geweldig. En natuurlijk super dat je het met ons deelt, dank je wel. Fijne vakantie !!!!!

Marika 2017-03-14 11:17:03

Leuk om te lezen dat jullie ook veel cultuur opsnuiven. En ja een mooi welkomstgebaar van de Maori's. Heel veel plezier en vooral genieten! Groetjes

MariavL 2017-03-14 18:09:38

Wat fijn Ingrid en Frans dat er nu wel een zonnetje schijnt en de temperatuur prima is. Ook hier in Someren is het nu volop genieten van het zonnige weer . En wat valt er veel te beleven en te zien voor jullie. Ook mooi om te lezen over de cultuur van de Maori. Het lijkt me trouwens heerlijk om in een mineraal bad te zitten met zo'n temperatuur. Dat is echt Go with the flow. Probeer dit maar vast te houden. Geniet samen van jullie verdere avontuur. Doei....Ans