abel tasman

Nieuw-Zeeland, Nationaal park Abel Tasman

Wat hebben we gisteren een geweldige avond gehad bij Jesse en Cindy. Hij is als vierjarig kind in Nederland geweest. Hij spreekt nog erg goed Nederlands. Tim hadden we in Nederland al eerder ontmoet maar Jesse nog nooit. Wat een kerel is hij. Groot gespierd en bijzondere hobby's. Hij is tweede kapitein op een vissersboor. Hij is steeds 6 weken op zee en daarna 6 weken in Nelson waar hij woont samen met Cindy. Wanneer hij thuis is gaat hij in zijn vrije tijd, tja hoe kan het ook anders, vissen en jagen. Hij heeft een eigen boot en gaat dan met een hengel vissen. Dat is toch anders dan zijn werk. Wanneer hij gaat jagen kan hij met 60 kilo vlees op zijn rug terug komen. Bijzondere verhalen kon hij vertellen. En wat hebben die twee het goed voor elkaar. Hun huis is prachtig. Wel het tegenovergestelde van het huis van Carla en Roel. Hun smaak is modern. En het uitzicht is geweldig. Ze kijken vanuit hun woon en slaapkamer uit op zee. Ze hebben het goed voor elkaar die twee. Natuurlijk waren we ook weer uitgenodigd door hen om bij hen te eten. Ook dat was geweldig. Varkensvlees uit de oven en geweldig lekkere aardappelen. Alleen daarvoor moeten we nog een keer terug komen.
Wie was Abel Tasman? Het was een Nederlander die als eerste Europeaan voet zette op nieuw zeeland. De maori's waren de eerste mensen die voet zette op nieuw zeeland. Het kleinste nationale park van Nieuw Zeeland is naar onze Abel vernoemd. Ik had een heel andere verwachting van dit park. Ik dacht je kunt er in rondrijden. Maar dat was niet het geval. Je gaat op een boot langs het land af. In dit park zijn geen wegen. Je vaart dan noordelijk en je kunt je laten afzetten op 1 van de stranden. Vandaar uit kun je dan wandelingen maken. Aangezien ik Frans het niet aan wilde doen om me te duwen in de rolstoel, zijn we naar een plek gegaan waar ook een hotel en restaurant was. Een geweldig sprookjesachtig plekje. In de ochtend was het nog bewolkt. Het was mooi, maar niet je van het. Wel hebben we zeehonden gezien. Tijdens de tocht op de ferry hebben we overigens ook voor het eerst dolfijnen gespot. Dat was ik gisteren vergeten te vermelden. Toen we op het strand aankwamen bleek dat we erg ver moesten lopen naar het restaurant. Maar er was een aardige man die ons met een quad naar de plaats van bestemming bracht. Ik had er anders wel heel lang over moeten doen om daar te komen. We werden ook op dezelfde manier weer terug gebracht. Er vriendelijk zijn de mensen hier. Ik heb Frans erop uit gestuurd. Hij is een wandeling in de omgeving gaan maken en ik heb een plekje in de schaduw gezocht en heb even geslapen. We zijn daar in totaal ongeveer 3 uur geweest. En toen de boottocht terug. De zon scheen inmiddels volop. Toen zagen we pas hoe geweldig mooi dit park was. Mooi helder water en prachtige stranden. Genieten was het weer.
We komen er achter dat we tijd te kort komen. We moeten plannen, puzzelen en keuzes maken in wat we wel willen zien en wat gewoon niet gaat. Er is gewoon teveel te zien in dit land. Morgen gaan we weer een groot stuk rijden. We weten nog niet waar naar toe. Mijn oorspronkelijke planning klopt niet helemaal meer:). We leven gewoon van dag naar dag en beslissen dan pas wat we de volgende dag gaan doen.
Ik zal er weer een paar foto's bij doen, en laat jullie wel weten wat we de komende dagen van plan zijn.

doei.

Wat fijn om nog meer familie te kunnen ontmoeten in Nieuw Zeeland. Weer mooie foto's gestuurd. Zo is jullie avontuur nog beter te volgen. En dat je dolfijnen gespot hebt, wat super gaaf. En Ingrid , jij op de quad dat is een stoere foto. Blijf genieten van al dat moois. Doei.... Ans

Ans 2017-03-28 11:28:26

Hallo Ingrid en Frans, Je leert ons een beetje over het leven en de cultuur in Nieuw-Zeeland .Leuk het verhaal van Abel Tasman. Nederlanders zijn toch een bereisd volkje. Nog veel meer mooie dagen gewenst. Groetjes,Toos

Toos Maas 2017-03-28 15:07:34

Ha Ingrid en Frans. Wat een belevenissen allemaal, geweldig. Super dat je dolfijnen en zeehonden hebt gezien. Mooie foto's. Geniet lekker verder van al wat op jullie pad komt. Groetjes