Dag 18: Fort Bakkerskil - Rotterdam

Nederland, Altena

We zijn weer thuis!

Het is maar een kippeneindje vandaag.

We hebben een kleine ‘tegenvaller’ bij de start. Het fietspontje over het Steurgat (dat brengt ons de Biesbosch in) is vanwege de coronamaatregelen het hele jaar uit de vaart. Nou is het hele jaar voor dit pontje alleen de zomer, maar het is wel jammer. Het wordt veelgebruikt door fietsers en voetgangers. De tegenvaller voor ons is dat we hierdoor een paar mooie kilometers natuurgebied missen. We zitten vlak bij Werkendam en gaan vanaf daar de Biesbosch in. Het kippeneindje is nog wat korter geworden.

De wetlands zijn een en al rust en ruimte. Troepjes konikpaarden met veulens zien we geregeld. De kreken en killen zijn vanaf wat hogere bruggetjes goed te bekijken. We zien zilverreigers, blauwe reigers, puttertjes, leeuweriken, brandganzen, canadese ganzen en grauwe ganzen. Visdiefjes vliegen af en aan, in het riet horen we de karekieten. We slingeren van knooppunt naar knooppunt op alternatieve wijze door het gebied.

De oversteek naar het Eiland van Dordrecht gaat via de pont bij Kop van ‘t Land. Voor het eerst in 14 dagen zijn de mondkapjes verplicht. Aan de overkant fietsen we via de Zeedijk door de Nieuwe Dordtse Biesbosch aan de zuidkant van het eiland naar de Kiltunnel.

Vanaf daar is het bekend terrein. We zijn wat aan de vroege kant voor het fietsveer bij Puttershoek. Dat geeft ons de gelegenheid even een broodje te eten, we zitten lekker op een bankje in de schaduw en kijken naar de binnenvaart op de Oude Maas.

Ook hier zijn mondkapjes verplicht, de schipper is er niet ontevreden over. “Het scheelt veel gezeur” zo zegt hij, “ik hoef niemand te weigeren, ze mogen bij wijze van spreken bij elkaar op schoot”. De laatste kilometers trappen we rap weg, om kwart over een worden we door een luid mauwend katje hartstochtelijk begroet. Je zou bijna denken dat ze ons gemist heeft 🐈.

18 dagen fietsen in Nederland, meestal mooi weer, veel gezien, wat weinig contacten/ontmoetingen onderweg (heeft natuurlijk ook met de coronatijd te maken), voor herhaling vatbaar (over een paar jaar) 💕

BLUFFEN ZONDER BLOZEN

• weer 9
  • badkamer 10 🚿
  • bed 10 😎

Bedankt voor het mooie verslag. Nu weet ik het zeker: Nederland is gewoon heel erg mooi.

Sonja 2020-06-22 18:48:19

Prachtig verslag! Bedankt Hans en Gerdi! Welkom weer thuis nu❤

Yvonne van Gastel 2020-06-22 19:46:03

Is het al weer voorbij jammer dat die dagelijkse verslagen nu weer voor een lange tijd voorbij zijn. Trouwens wat een kekke mondkapjes huisvlijt? Alles met elkaar best een eind maar wat Sonja zegt Nederland is een mooi land maar bijna niemand ziet dit omdat we in de auto blijven zitten en dus overal omheen rijden.

Fred van der Tuuk 2020-06-22 19:46:11

En ik heb genoten van de proza en de prenten. Ergens jammer dat het weer klaar is, maar goed te weten dat jullie batterij weer helemaal vol zit. Mooie laatste dagen van de vakantie toegewenst. Het worden warme exemplaren. Tot de volgende!

Eric Verstraaten van Beek 2020-06-22 23:14:03

Bedankt alweer voor de prachtige verhalen en de mooie foto's die jullie gepost hebben tijdens jullie toch wel geslaagde vakantie, alles wordt hier keurig opgeslagen en bewaard. Vele groetjes Leon en Marie-Jeanne.