Dag 16: Blitterswijck - Ravenstein

Nederland, Blitterswijck

FOTO’S VAN GISTEREN ZIJN NU ALLEMAAL ZICHTBAAR als het goed is 😊

Het eerste pontje gaat niet door. Direct bij de B&B gaat een fietsveer naar Wellerlooi. Helaas pas vanaf 11.00 uur. Voor ons is dat te laat om te vertrekken, daarom zullen we ietsjes omfietsen en gaan via de brug bij Well naar de overkant. Vanaf de brug hebben we goed zicht op het herinrichtingswerk van de uiterwaarden.

Aan de overkant fietsen we door Nationaal Park de Maasduinen. Een strook natuurgebied van pakweg 2,5 km breed en 20 km lang. Gevarieerde omgeving met rivierduinen, bos, stukken heide en de Maas uiteraard. We zijn op weg naar Bergen waar we de Maas (weer) oversteken.

Dit pontje gaat naar Vierlingsbeek. We zijn een stukje op herhaling vandaag, eerder deze week hebben we 6 km van dit traject richting het zuiden gefietst, dat doen we nu noordwaarts. We gaan wederom door het cultuurlandschap de Maasheggen. Het is geen straf hier twee keer doorheen te komen, de fietspaden, de rust en alle heggen vervelen niet gauw.

Met een grote boog fietsen we langs de sluizen van Sambeek en Boxmeer richting de brug bij Gennep. Daar duiken we voor de laatste keer deze vakantie Limburg in. We doen boodschappen in Gennep en drinken er koffie. In het natuurgebied Genneperhuis vinden we een picknicktafel. Een andere vakantiefietser sluit even bij ons aan. De meneer heeft ook voor een corona-alternatief gekozen, hij fietst het Rondje Nederland over de LF-routes.

Vandaag zien we trouwens de laatste sporen (rood/wit markering) van het Pieterpad. Het is nog 10 km naar Cuijk waar we voor de 4e keer vandaag de Maas overgaan. we krijgen maar geen genoeg van al die pontjes 😃

Het laatste stuk is het Land van Cuijk. We fietsen langs mooie dijkjes met wat restanten uit WO II (bunkers) , langs de Kraaijenbergse plassen en bezoeken het vestingstadje Grave. Het laatste stuk naar Ravenstein gaat door de Keent. Daar zien we de Tauros. Sinds een paar jaar worden een aantal oorspronkelijke runderrassen gefokt tot een dier dat zowel genetisch als qua uiterlijk op het oerrund lijkt. Dat lijkt wel te lukken, de stier die wij op de foto zetten is een indrukwekkend beest.

We logeren in Stadsherberg De Keurvorst. Een gezellig dorpshotel met een uitgebreide kaart en 8 bieren op de tap. Niks mis mee.

Nog twee dagen fietsen.

• weer 9
  • badkamer 9
  • bed 5,5

Zo dan wat een stier heeft wel wat van de Osbourne stier uit noord Spanje. Water is altijd fascinerend en met die pontjes mooie plaatjes geeft dat. En ook hier de boer hij ploegde voort.

Fred van der Tuuk 2020-06-21 10:45:38

Foto’s maken het verslag. Jullie hebben het al een tijdje (eindelijk) door! En in het verlengde van Fred: wat een joekel van een stier zeg!