Dag 5: Stavoren - Olterterp

Nederland, Súdwest-Fryslân

We worden heerlijk langzaam gewekt door de zang van een lijster en mussengetjilp. Bij het ontbijt is er wat nieuws bij alle coronamaatregelen; een handschoentje. Op zich niet zo gek bedacht bij een buffet. Nog even gauw een een foto van het vrouwtje van Stavoren en vervolgens op pad. Vandaag komen we door vijf van de elf Friese steden. De eerste is Stavoren, de volgende plaats is Hindeloopen.

Tot Hindeloopen volgen we nog steeds de dijken langs het IJsselmeer. We kijken even rond bij de kerk en de haven. Er ligt een gigantische hoeveelheid zeilboten in de haven. Vanaf Hindeloopen verlaten we de dijken en volgen de Elfstedenroute tot Workum. Dit dorpje is vooral bekend van het Jopie Huisman Museum. Kwamen we helaas achter toen we er al voorbij waren. Jopie is door ons dus niet vereeuwigd op de foto.

Bolsward is ons volgende doel. Onderweg valt op dat we de standaard weidevogels nauwelijks zien. Welgeteld één grutto zien we en kievitten hebben waarschijnlijk domicilie gekozen in het rivierengebied. Daar zagen we ze volop, hier precies 0 de hele dag. Ook ooievaars blinken uit in afwezigheid.

Bij een van de vele bakkertjes in Bolsward drinken we koffie. We kopen nog wat in voor de lunch en gaan verder door het weidegebied richting Sneek. De weides zijn óf door roeken óf door kraaien bevolkt. Groepjes spreeuwen zijn ook goed vertegenwoordigd net als de scholekster. Blauwe reigers zitten er genoeg, evenals buizerds en torenvalken. Maar kieviten, grutto’s en ooievaars ontbreken.

Bij binnenkomst in Sneek klinkt het carillon en we bezichtigen uiteraard de Waterpoort. Bij het Sneekermeer vinden we een picknicktafel om te lunchen. We zijn net over de helft, 45km gedaan nog 40km te gaan. Mooi op schema.

‘s Middags fietsen we door een aantal prachtige dorpjes. Rond half drie zien we tot ons grote geluk toch nog een ooievaar. Uiteindelijk tellen we er nog 10 vanmiddag. De sloten zitten vol kikkers, in de bermen staat zo her en der vingerhoedskruid, het is weer een mooie dag. De laatste kilometers gaan door het bos. Bij het hotel maken we een praatje met mensen die ook de Hanzeroute fietsen (tot Gieten) en dan is het tijd om te douchen, de fietsbroeken te wassen, het terras op te zoeken en een biertje te drinken.

BLUFFEN ZONDER BLOZEN

Overig
  • weer 8
  • badkamer 8
  • bed cijfer komt morgen

Leuk al die kleine plaatsjes met die grachtjes dat zijn plaatjes daar doe je het voor.

Fred van der Tuuk 2020-06-09 20:29:15

Het blijft leuk om te lezen! Ik hoop dat het weer een beetje lekker blijft. Ook al wordt het regenachtig in het weekend en tegelijkertijd bloed verziekend heet.

Eric Verstraaten van Beek 2020-06-10 15:44:31

Gerdi deze keren wat meer van de voorzijde. Kun jebeter zien hoe ze het vindt.