Dag 8: Anderen - Hardenberg

Nederland, Aa en Hunze

Februari 2012 liepen we van Rolde tot aan de Papeloze Kerk. Er lag een dikke laag sneeuw, het vroor dat het kraakte en we droegen thermo-ondergoed. Foto volgt als we thuis zijn.

Vandaag is het totaal anders. Heerlijk weer, korte broek, korte mouwen. Lekker windje, soms een beetje mee, soms een beetje. De tocht gaat door verschillende boswachterijen, onder ander Gieten, Ellertsveld en Sleenerzand. We zien spechten, horen vinkjes, fitissen, koolmezen, roodborstjes en winterkoninkjes. We vinden de zevenmarkensteen bij De Kiel en nemen geregeld de tijd voor een foto. We maken een omweggetje om het hunebed de Papenloze Kerk te bezoeken.

Voorjaar 2012 pikten we de route weer op bij de Papenloze Kerk en liepen via Sleen naar Coevorden. Ook hier foto volgt. We vinden de akker terug waarop toen een trekkertrekwedstrijd werd gehouden. De boeren hadden het over “wind” in de banden in plaats van lucht. Het grootste deel is onveranderd prachtig. Het landschap is langzaam overgegaan van bosgebied naar agrarisch, we passeren nog steeds mooie brinkdorpjes.

En dan komen we in Coevorden. Coevorden staat hoog op ranglijst van “lelijkste plaats van Nederland”. De oudste stad van Drenthe, de voormalige vestings- en Hanzestad is volledig verrinneweerd door stadsvernieuwing. De tranen schieten je in de ogen als je ernaar kijkt.

Wij verlaten direct buiten Coevorden Drenthe en rijden Overijssel binnen. Een stukje gaat door het Engelandse bos en verder kijken we naar de akkers. Hier heeft het gisteren nauwelijks geregend, de boeren zijn dus aan het spuiten.

De ontvangst bij de B&B is allerhartelijkst. We drinken een biertje met Bertus en Aly (zo heten ze dus) en kletsen gezellig over kleine dingen. De kamer blijkt een huisje in de tuin en het is helemaal af. Aly biedt zelfs aan om de fietskleding even in de wasmachine te mikken; we maken er graag gebruik van!

BLUFFEN ZONDER BLOZEN

• weer 8,5
  • badkamer 10
  • bed 9

Fijn dat het weer jullie mee zit vandaag, dat fietst toch stuk beter! Omgeving Gieten,boswachterij,kennen wij een beetje,prachtig, wij hebben daar paar jaar geleden op een vakantiepark van Landal gezeten.De rust ook die deze provincie uitstraalt...Heerlijk.Lekker genieten.

Yvonne van Gastel 2020-06-12 19:58:03

Wat fijn dat het weer jullie mee zat dan voor vandaag.Dat fietst toch weer anders! Het gebied bij Gieten,boswachterij,kennen wij wel een beetje.We hebben er in een vakantiehuisje van Landal gezeten een paar jaar geleden. Echt genieten daar van de mooie omgeving ,vooral de rust.

Yvonne van Gastel 2020-06-12 20:01:40

Gezellige omgeving dame en heer op de fiets en het weer laat korte broeken toe niet verkeerd.

Fred van der Tuuk 2020-06-13 09:22:16

Weer prachtige foto's, sommige roepen herinneringen en herkenning op. We hopen dat het weer jullie nu een beetje mee zal zitten. Maar zo niet 2 van die bikkels kunnen daar ook wel tegen en jullie kennende laten jullie je daar niet door ontmoedigen. Goeie reis verder en we blijven jullie volgen.