Dag 4: Kampen - Stavoren

Nederland, Kampen

De eerste dag zonder regen! Tegen negenen verlaten we Kampen over de brug van de Gouden Wielen. We gaan richting Genemuiden en nemen daar het pontje naar Zwartsluis. Bij het pontje hangen kleurige biezen te drogen, het heeft iets te maken met de tapijthistorie van Genemuiden maar omdat het pontje eraan kwam konden we er ons niet in verdiepen.

Vrij snel na de oversteek komen we in de Weerribben terecht. Rustig landschap, mooie dorpjes mooie natuur, schapen en vogeltjes. In Blokzijl kopen we broodjes, kaas en melk. De verleiding was groot om nog even het dorp Muggenbeet (bekend van Man bijt hond) aan te doen, maar omdat we een 90+dag hebben zien we er vanaf. Bij het dorp Nederland fietsen we meer het hart van het natuurgebied in. Midden in de Weerribben ligt het gehucht Kalenberg, een soort van Giethoorn maar dan anders. Het smalle jaagpad is vanwege de coronamaatregelen eenrichtingsverkeer geworden. Halverwege Kalenberg moeten we daardoor/daarom een paar kilometer omfietsen.

We hebben het nog niet over de vogeltjes gehad. We tellen vandaag over de 50 ooievaars. We zien de eerste zilverreigers en ook komt er een paar keer een rode wouw overgevlogen. De Weerribben zitten vol met kleine karekieten en bosrietzangers. Af en toe zien we ze zitten op de rietstengels. Futen met hun pullen, een enkele slobeend, teveel om op te noemen. We gaan langzaam over van rivierengebied naar weidelandschap. Alleen de weidevogels laten tot onze verwondering nog even op zich wachten.

We picknicken in Slijkenburg op 51 kilometer. Het zuidelijkste dorp van Friesland; 37 zielen. ‘s Middags hebben we nog dik 40 km naar Stavoren. Er is geen regenwolk meer te zien, Gerdi smeert nog wat extra zonnebrand en we gaan weer door.

Via Lemmer en Nijemirdum komen we in Oudemirdum op een terrasje terecht. Nog even op adem komen voor het laatste stuk. Dat gaat een klein stukje door de bossen van het Gaasterland, de klifkusten en langs de dijken van het IJsselmeer. We stoppen nog even bij het Rode Klif en komen vlot daarna aan bij een hotel met de welluidende naam De Vrouwe van Stavoren.

BLUFFEN ZONDER BLOZEN

• weer 7,5
  • badkamer 3
  • bed 7,5

Mooie tocht hoor! Ik krijg er al heel veel zin van in onze eigen fietsvakantie

Reaguurder 2020-06-08 20:59:30

Heb zadelpijn van het lezen maar ga door ik hou van afzien. Nederland is mooi zeker in dun bevolkte omgevingen.