Dag 9: Hardenberg - Laren Gld

Nederland, Hardenberg

We rijden klokslag 9 uur weg in Hardenberg. Tot Ommen rijden we door het Vechtdal. Momenteel is men bezig het “natuurlijk” stroomgebied van de Vecht te reconstrueren. Weides en akkers worden aan het riviertje teruggegeven. Voor nu betekent het dat we af en toe draglines en dergelijke zien, het is niet zodanig dat het stoort. Zeker niet met het hogere doel in ons achterhoofd. We passeren wat dorpjes en buurtschappen. Rheeze is een van de mooiste, een van de weinige brinkdorpen in Overijssel. De brink is in gebruik op een historische manier, er staat vee! Het blijkt de kudde schapen van een begrazingsbedrijf te zijn voor onderhoud.

Vanaf Ommen fietsen we richting Sallandse heuvelrug. Meestentijds over rustige bospaden beklimmen we in de aanloop achtereenvolgens de Archemer, de Lemeler en de Hellendoornse berg. Het is heerlijk weer vandaag, nagenoeg windstil en een heerlijk 26* C.

Voorbij Nijverdal begint de Sallandse heuvelrug waar we de Haarlerberg, de Holterberg en de Beuseberg beklimmen. De weggetjes golven lekker op een neer, het zijn klimmetjes van 4-6% en ze zijn allemaal niet zo gek lang. Leuk voor de afwisseling dus deze 'bergetappe'. Minpuntje is dat Gerdi niet meezingt op het zangfietspad.

We stoppen nog even bij het rustpunt van museum “Broer een leven lang broer”. Het museum is (gelukkig) gesloten maar de koelkast en het geldbakje zijn (gelukkig) wel open. We kopen een koud drankje, smeren nog eens wat extra zonnebrand en bewonderen de kunst onder het afdak. Dan gaat het richting Laren, de eindbestemming van vandaag. Als we net voor Laren uit het bos komen passeren we een circus dat daar de tenten heeft opgeslagen.

Samenvatting van dag 9: mooie fietstocht die veel door het bos ging, prachtig weer, we zijn over de helft van het totaal aan kilometers van onze hele reis