Dag 19, Row, row, row your boat...

Verenigde Staten, Monterey

Vanochtend vroeg opstaan, we gaan walvissen bekijken!
Monterey ligt 20 minuten van Salinas vandaan en omdat deze stad ook in een baai ligt, is t hier ook vochtig en mistig.
Om 9 uur vertrekt de excursie richting zee, we moeten ongeveer een uur varen om op plaats van bestemming te komen.
Gelukkig hebben we (behalve Martijn, want hij heeft hier geen last van) een pilletje tegen reisziekte genomen, want de boot gaat onwijs op en neer als we varen.
Als de eerste bultrugwalvis zich dan laat zien, word ik overvallen door emotie. Ik hou mij nog net in (mn ogen vullen zich wel al met water).
Dit is echt machtig mooi....nog nooit zo dicht bij zo'n wonderbaarlijk mooi zoogdier gekomen.
Camera en camcorder paraat voor een mooi shot.
Aidan ligt binnen te slapen, hij is echt doodop van de reis nu. Liam is enthousiast aan t filmen.
We kijken naar een familie van drie...ze ademen een paar keer en duiken dan vervolgens ongeveer 5 minuten onder water om te eten.
Ze zijn een paar keer echt heel dichtbij, een paar meters van de boot verwijderd.
Na 1.5 uur rondvaren vertrekken we weer richting land.
In totaal hebben we denk ik zo'n 20 walvissen gespot (of meer), pijlsnelle dolfijnen ook gezien trouwens.
De naam ben ik even vergeten, maar t waren mooie gestroomlijnde zwart/witte dolfijnen in ieder geval.
Dit was echt een ervaring om nooit te vergeten.

Het lange rijden begint ons nu helaas een beetje tegen te staan.
De route langs de 1 had ik nu liever overgeslagen, maar ja, als je er eenmaal op zit, kan je er niet meer vanaf.
Je mag daar 45mph, maar dan moet niet iedereen ineens 30mph gaan rijden natuurlijk.
Ik had niet veel geslapen, dus ik zie er ook weinig van.
We stoppen nog even in Santa Barbara, net Spanje in California, t ziet er supergezellig uit hier.
Door t oponthoud op de 1 komen we helaas een uur later aan bij t hotel.